הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 


 



נציג ה BSA מייצג מפרת זכויות יוצרים
16/04/2003 |   גיליון מספר 8

halemo

 

 

הוא נכנס לבניין עם שני שוטרים כחולים צמודים משני צידי גופו. הוא לוחץ על כפתור המעלית. הוא נכנס למעלית. הוא עולה במעלית את כל הקומות, עד שהוא מגיע למשרד כלשהו. הוא נכנס למשרד, שוב עם שני השוטרים, שלושתם בפוזה מאיימת. הוא מהלך במסדרון. העובדים ההמומים מסתכלים עליו. הוא מגיע למשרדו של המנכ"ל. ובום! את צו החיפוש שנתן לו בית המשפט, נותן אותו עורך דין למנכ"ל המסכן שהעיז להשתמש בתוכנות של מיקרוסופט ללא רשיון.

 

זו בערך הפרסומת של ארגון ה BSA בישראל, ארגון שבבסיסו עומדים חברות תוכנה גדולות בעולם, ובעיקר חברת מיקרוסופט, חברת תוכנה מסיאטל עם סניף בישראל שמייצרת את מערכת ההפעלה חלונות, את תוכנות אופיס ועוד תוכנות.

 

את אימתה מטילה חברת מיקרוסופט באמצעות ארגון ה BSA, גם הוא ארגון בינלאומי, על ארגונים וחברות ישראלים שכל חטאם הוא שלא פירטו את כל התוכנות ומספרי הרשיונות שבהן הם משתמשים. לשם כך, מפעילים מיקרוסופט וארגון ה BSA את עורך הדין ערן סורוקר, אותו עורך דין שמשוחק בפרסומת ע"י דמות מאיימת שמגישה צו חיפוש ולצדו שני שוטרים שינסו להטיל את מרותם ואת סמכותם לביצוע החיפוש.

 

עו"ד ערן סורוקר יודע להוציא הודעות לעיתונות באמצעות דוברת ארגון ה BSA שהנה הארגון עשה חיפוש בחברה כלשהי ומצא תוכנות לא חוקיות וללא רשיון. חלקן של ההודעות שקריות כאשר השקר הוא שהארגון השתמש במשטרת ישראל לביצוע צו החיפוש והתפיסה, מה שאינו נכון ברוב המקרים.

 

 

בימים אילו, מייצג העורך דין האימתני לקוחה פרטית שהיא מפרת זכויות יוצרים, סופרת שלקחה את הדמויות שיצר הסופר המנוח יגאל מוסינזון ב 44 ספרי חסמב"ה ויצרה ספר חדש בו כל הדמויות של חסמב"ה עוברות שינויים מתבקשים. אחד הופך להומו, השני מתמודד עם תסכולים נפשיים והאחרים לא מוצאים את עצמם.

 

ספר הסאטירה שכתבה שפרה האפרתי נקרא "לא תשווה" ובימים הבאים הוא הולך להיגרס בהמוניו, לאחר החלטה של השופט יהודה זפט מבית המשפט המחוזי בתל אביב. השופט זפט לא הסתפק בגריסת כל עותקי הספרים הנמצאים כבר בחנויות ובהוצאת תמוז, המוציאה לאור של הספר השנוי במחלוקת, אלא הטיל על מפרת זכויות היוצרים שיוצגה ע"י עורך דין של ה BSA, גם הוצאות ענקיות בסך 25,000 ש"ח. אולי בגלל שנאלץ בעל כורחו לקרוא את כל הספר כדי להחליט בעניינו.

 

ראשיתו של כתב התביעה שהגישה אישתו של הסופר יגאל מוסינזון, חנה מוסינזון, לאחר שהאפרתי ביקשה את חתימתה ואת בירכתה על ספר הסאטירה שכתבה המתבסס על דמויות חסמב"ה המיתולוגיות. חנה מוסינזון הזדעזעה ממה שעושים לדמויות של בעלה, אהוד השמן (הפך לרזה ולהומו) , מנשה התימני (הפך להודי), ירון זהבי (הפך להומו) ותמר היפה (שגזרה את צמותיה רחמנא ליצלן).

 

באמצעות עורך הדין יעקב קלדרון, היא הגישה בקשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב למנוע את ההפצה של הספר ולגנוז את כל העותקים הקיימים. כאמור, בפסק דין קצר של השופט יהודה זפט שמטפל בענייני זכויות יוצרים מדיי כמעט יום ביומו בלשכתו, הוא הורה לגנוז את הספרים הקיימים.

 

עורך דין ערן סורוקר, שכאמור משמש גם כנציג אותן חברות תוכנה שיראו בעין לא יפה אם תשנו משהו בתוכנה ותפיצו, לא התבלבל, והעיז לטעון ל"שימוש הוגן" ביצירה, טיעון שאם היה מתקבל, גם אתם הייתם יכולים לטעון שאתם עושים שימוש הוגן בתוכנה של מיקרוסופט, כי אתם לא מפיצים עותקים לאחרים.

 

ובפעם הבאה שאותו עורך דין מאיים של ארגון ה BSA יגיע למשרדכם כדי לבדוק האם יש לכם רשיונות לתוכנות של מיקרוסופט, תשאלו אותו מה קורה עם הספר של לקוחתו, והאם כבר הספיק לגנוז את כל העותקים, לפני שקפץ לביקור אצלכם.

 

את הספר עדיין ניתן להשיג בחנויות הספרים נכון לכתיבת שורות אילו, ואם אתם אספנים שרוצים להשקיע על משהו שעומד אולי להיות יקר ונדיר, אז קנו את הספר...

 

עדכון 17/04/2003

פסק הדין שנתן השופט יהודה זפט, בוטל ביום 10 אפריל 2003, והמקרה יידון שוב בבית המשפט. הספרים של הסופרת שפרה האפרתי לא ייגרסו לעת עתה, והמקרה הנ"ל יהיה אבן דרך בשאלה האם מותר לעשות פרודיה וסאטירה על דמויות לאומיות, הגם שיש עליהן זכויות יוצרים.

 

עדכון 03/06/2003

פסק דין חדש ומתוקן ניתן על ידי השופט יהודה זפט, ביום 29 מאי 2003. בפסק הדין קובע כבוד השופט זפט, כי שפרה האפרתי לא הפרה זכויות יוצרים, אלא עשתה שימוש הוגן ברעיון ובדמויות של חסמב"ה.

פרטים נוספים בכתבה בקישור הבא:

0014/0004

 

 

קישורים

פסק הדין של השופט יהודה זפט בעניין חסמב"ה

החלטה על ביטול פסק הדין בעניין חסמב"ה מיום 10 אפריל 2003