הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

דוור העורך

16/10/2003 |   גיליון מספר 26

halemo

 

מספר מנויים

גיליון מספר 26 של דואר חשמלי נשלח ל 546 מנויים.

 

 

 

המשיבון שדפק אותי

 

אני שונא משיבונים טלפוניים. אני מתעב אותם. אני לא מסוגל לדבר עם משיבון ולהשאיר הודעה מוקלטת למישהו שאני מחפש אותו. אני מעדיף להתקשר מאוחר יותר. כזה אני. שונא משיבונים.

 

מערכת הבחירות לרשויות המקומיות המתקיימת בימים אלה, מאפשרת למתמודדים על ראשות העיר ולמועצת העיר, להשתמש במיטב הטכנולוגיות הממוחשבות הקיימות על מנת לבצע סקרים טלפונים ללא עזרת אדם.

 

כבר לפני כחודש קיבלתי לביתי שיחה טלפונית ממחשב של מועמד פלוני, המבקש לעשות לי שאלון אמריקאי ולקבל ממני תשובות. והכל בצורה ממוחשבת. בלי אדם פיזי בצידו השני של הקו.

 

ברוב הזמן המחשב שלי תופס את קו הטלפון עם האינטרנט. כן. אני עדיין גולש באינטרנט איטי עם מודם. כשהמחשב אינו תופס את קו הטלפון עם האינטרנט, תופס אותו מכשיר הפקס משיבון המשוכלל שלי שיושב על אותו קו.

 

כל מי שמתקשר למספר הטלפון בזק שלי, מקבל לאחר חמישה צלצולים את מכשיר הפקס. מי שבאמת רוצה להשיג אותי, מנסה להשיג את מספר הטלפון הנייד שלי. את המשיבון אני כמעט אף פעם לא מפעיל. מי שמכיר אותי, יש לו את מספר הטלפון הנייד שלי. ומי שלא, שישלח לי אימייל או יפקסס לי את בקשתו.

 

לפעמים אני מרים את השפופרת ועונה. לרוב עונה גם אדם בצידו השני של הקו, כי אין מישהו בעולם שצריך לשלוח לי פקס בלי לתאם איתי מראש. פעם, לפני חקיקתו של "חוק הפקסים" האוסר לשלוח פקסים ללא בקשת רשות מראש, היו מגיעות הפרסומות. היום - כבר לא.

 

כאמור, לפני כשבועיים החלטתי לענות לצלצול הטלפון. בצידו השני של הקו אני שומע הקלטה עם קולה של גברת צעירה, המבקשת לשאול אותי מספר שאלות הנוגעות לבחירות הקרבות לראשות העיר.

 

הספקתי לשמוע מספר משפטים לפני שניתקתי. אני לא אוהב לדבר עם מכונות וגם לא להשאיר הודעות למשיבונים ממוחשבים. להשתתף בסקר טלפוני ממוחשב זה כבר יותר מדיי בשבילי. אני פשוט שונה משיבונים. ממש שונא.

 

וכך זה נשמע:

"שלום רב. נבחרת להשתתף בסקר בחירות קצר. אם ברצונך להשתתף בסקר ולענות על השאלות, אנא לחץ 1 או המתן כ 10 שניות עד שתשמע את השאלה הראשונה."

 

עד שהבנתי שמדובר בקול מוקלט, עברו להם 10 שניות, ומיד נשאלתי שאלה ראשונה בסקר:

"באילו מן המועמדים הבאים אתה תומך לראשות העיר?

הקש 1 אם אתה תומך בארנון נע.

הקש 2 אם אתה תומך במוני ציפאלי.

הקש 3 או המתן כ 10 שניות עד לשאלה הבאה, אם אתה תומך בחני חיים.

 

כבר בשלב השאלה הראשונה, ניתקתי את השיחה. אני לא מתכוון לענות על השאלות, ולא מוכן ששמי יירשם באיזה מאגר מידע ממוחשב המכיל גם את תשובותיי לשאלות הרות גורל כמו עתיד הביוב בעיר. במיוחד לא כאשר משיבון עם מחשב בצידו השני של הקו רושם אותם על הדיסק.

 

בינתיים חלף עבר לו  שבוע ימים.

 

ערב אחד החלטתי לצאת מן הבית למספר שעות. כיביתי את המחשב, וכיוונתי את מכשיר הפקס לקבלת הודעות קוליות, על מנת שמי שיתקשר, ישאיר הודעה מוקלטת. לא התכוונתי לקחת עימי את הטלפון הנייד שלי, ולכן נתתי אפשרות למכריי המתקשרים להשאיר לי הודעה במשיבון בזמן שאני לא זמין.

 

לאחר מספר שעות מחוץ לבית, ללא טלפון נייד ביד, חזרתי הביתה. כמו תמיד, כאשר אני חוזר הביתה, אני מתחבר לאינטרנט כדי לבדוק האם הגיעו אימיילים. הדלקתי את המחשב. החלונות עלו, המחשב ניגן את צליל הפתיחה, ולאחר כחצי שעה של אתחול (חלונות 98 עם מלא תוכנות ודרייברים), הקלקתי על סמל המודם וביקשתי להתחבר לרשת האינטרנט.

 

המודם סירב להתחבר. צליל שמבשר על הודעה במשיבון שמחובר במקביל נשמע, מה שמונע מהמודם לחייג לאינטרנט. כך כיוונתי את המודם. קודם טיפול בהודעות קוליות. אחר כך אינטרנט.

 

פניתי למכשיר הפקס משיבון המשוכלל ולחצתי על לחצן שליפת ההודעות. המשיבון ידע לספר שיש לי הודעה אחת ואם אני רוצה לשמוע אותה, אני צריך ללחוץ על 2. לחצתי על מקש 2.

 

אוזניי חשכו.

 

בהודעה שנשמרה במשיבון, נשמע קולה של הבחורה המוקלטת מלפני מספר ימים. אותה בחורה שרצתה לעשות לי סקר בחירות משיבוני קצר. כעת, הודעה של סקר טלפוני מוקלטת לי על המשיבון.

 

וכך זה נשמע:

"שלום רב. נבחרת להשתתף בסקר בחירות קצר. אם ברצונך להשתתף בסקר ולענות על השאלות, אנא לחץ 1 או המתן כ 10 שניות עד שתשמע את השאלה הראשונה."

 

(לאחר שקט של 10 שניות)

"תודה שנשארת.

שאלה ראשונה: באיזה מן המועמדים הבאים אתה תומך לראשות העיר?

הקש 1 אם אתה תומך בארנון נע.

הקש 2 אם אתה תומך במוני ציפאלי.

הקש 3 או המתן כ 10 שניות עד לשאלה הבאה, אם אתה תומך בחני חיים.

 

(לאחר שקט של 10 שניות נוספות)

שאלה שנייה: מה דעתך על תעריפי הארנונה בעיר:

הקש 1 אם אתה תומך בהוזלת תעריפי הארנונה.

הקש 2 אם אין לך מושג.

הקש 3 או המתן כ 10 שניות עד לשאלה הבאה אם אתה בעד ייקור התעריפים.

 

(לאחר שקט של 10 שניות נוספות)

שאלה שלישית: האם לדעתך צריך להרחיב את מערכת הביוב בעיר על מנת שהיא תוכל לספוג גם חומרים רעילים?

הקש 1 אם אתה חושב שלא

הקש 2 אם אין לך מושג.

הקש 3 או המתן כ 10 שניות עד לשאלה הבאה אם אתה חושב שצריך להרחיב את מערכת הביוב בעיר על מנת שתספוג חומרים רעילים.

 

(לאחר שקט של 10 שניות נוספות)

שאלה רביעית: האם אתה חושב שצריך להוסיף יותר פלואור למים בעיר:

הקש 1 אם לדעתך לא צריך להוסיף פלואור למי השתייה בעיר.

הקש 2 אם אין לך מושג.

הקש 3 או המתן כ 10 שניות עד לשאלה הבאה אם לדעתך יש להוסיף עוד פלואור למי השתייה בעיר.

 

(לאחר שקט של 10 שניות נוספות)

שאלה חמישית ואחרונה: מתי בפעם האחרונה עברת טיפולי שיניים?

הקש 1 אם עברת טיפול לפני פחות משנתיים.

הקש 2 אם אתה כרגע בטיפול.

הקש 3 או המתן כ 10 שניות עד לסיום הסקר אם לא עברת טיפולים ויש לך חורים שצריך לטפל בהם.

 

(לאחר שקט של 10 שניות נוספות)

תודה לך שהשתתפת בסקר הממוחשב שלנו. נציגנו יצור עמך קשר בהקדם. תודה על שיתוף הפעולה. ביפפפפפפפפפפפ.”

 

כשהסתיימה ההקלטה, לחצתי על מקש מספר 3 ומחקתי את ההודעה המוקלטת. "איזה מחשב סקרים מטומטם", חשבתי לעצמי. "הוא לא מסוגל להבין שהוא משאיר הודעה מוקלטת?".

 

ביום שלמחרת, נשמעה דפיקה בדלת הבית. ניגשתי לדלת הבית ופתחתי. בפתח הדירה בחדר המדרגות עומד לו אדם עם שפם. הוא מחזיק בידו רשימות והוא פונה אליי.

 

- "שלום מר הלמו. אני מבין שאתה תומך ברשימה שלנו שרצה לראשות העיר ולמועצת העיר. רציתי ל…".

 

- "רגע", אני מפסיק אותו. "אני לא תומך בשום רשימה. אני לא חבר בשום מפלגה. אני אפוליטי. אף פעם לא הצהרתי על כך שאני תומך ברשימה כלשהי בעיר. איך בכלל הגעתם אליי"?

 

 - "זה רשום לי כאן בדף", ממשיך המשופם. "רשום לי שאתה תומך במועמדת שלנו חני חיים לראשות העיר, וכן אתה בעד ייקור תעריפי הארנונה, בעד הרחבת מערכת הביוב בעיר, בעד הוספת פלואור למערכת מי השתייה ויש לך חורים בשיניים שעליך לטפל בהם…"

 

פתאום נפלה לי השן. הבנתי שהסקר הטלפוני הממוחשב של אתמול שהוקלט במשיבון שלי, גרם למערכת הממוחשבת של הסוקר לקבל תשובות לא נכונות מקו הטלפון שלי. מישהו תכנן את המערכת הסוקרת בצורה לא נכונה, או שאולי בכוונה, כך שגם אנשים שאינם משיבים לשאלות הנשאלות, וממשיכים להשתתף בסקר, בעצם ישלחו את תשובה מספר 3 כתשובה לשאלה בסקר.

 

המשופם ידע לספר לי שמדובר במפלגת רופאי השיניים שרצה לראשות העיר ולמועצת העיר. לאחר כישלון שלהם בבחירות הארציות לכנסת, החליטה אחת המועמדות, ד"ר חני חיים, רופאת שיניים במקצועה, לנסות את מזלה ולרוץ ולנסות להיות ראש עיר. המועמדת המפתיעה רוצה להוסיף פלואור למי השתיים של העיר, לייקר את תעריפי הארנונה ולהרחיב את מערכת הביוב העירונית על מנת שתוכל לקלוט פסולת רעילה של מרפאות שונות בעיר.

 

הבהרתי למשופם שעמד לי על השטיח בחדר המדרגות שאני לא תומך באף מועמד וביקשתי ממנו להשמיד את שמי מהרשימה הממוחשבת שהוא מחזיק ביד.

 

המשופם הבהיר לי שהרשימה כבר הופצה בקרב אנשי המפלגה ופעיליה, והיא אפילו נצרבה לתוך תקליטור שנקרא "שיננית" שמופץ ביחד עם תקליטור "רשומון" של משרד הפנים לכל פעילי המפלגה.

 

לפני שהמשופם עזב את פתח הבית, הוא נתן לי סוכריית טופי שעל העטיפה יש את סמל מפלגת רופאי השיניים, את כתובתה ומספר טלפון של מרפאת השיניים של ד"ר חני חיים, רופאת שיניים.

 

התרגזתי נורא. המשיבון שלי דפק אותי. במקום לנתק, הוא הקליט עבורי את שאלות המחשב הסוקר, וגרם לכך שיינתנו תשובות לא נכונות ובכלל - שינתנו תשובות מצד קו הטלפון שלי.

 

מאוחר בערב, לאחר מקלחת טובה, יישבתי בסלון. על השולחן בסלון, המתינה לה סוכריית הטופי שנתן לי המשופם.

 

לקחתי את הסוכרייה. פתחתי את העטיפה והתחלתי למצוץ אותה. לאחר מספר מציצות, כשהיא הפכה לרכה, נגסתי בה והתחלתי ללעוס. לאחר שתי דקות, בלעתי אותה. טעימה היתה הסוכרייה.

 

סוכריית הטופי נורא הצמיאה אותי. ניגשתי למטבח, פתחתי המקרר, הוצאתי בקבוק מים קרים. מזגתי לכוס, גרגרתי, שטפתי את הפה וירקתי לחור בכיור. מזגתי כוס נוספת של מים קרים ושתיתי. חשוב מאוד לשטוף את הפה אחרי שאוכלים מתוק. מדוע לי לפרנס רופאי שיניים רק בגלל היגיינה אוראלית קלוקלת שלי?

 

אבל פתאום, כאב חד בלסת חתך את פרצופי. המים הקרים שבפי נגעו באחת השיניים הטוחנות. משמשתי את השן עם הלשון, ולתדהמתי, סתימה בת 10 השנים שהיתה שם נעלמה. חור גדול נפער בשן. סוכריית הטופי היתה כל כך דביקה, שכנראה בלעיסה היא משכה את הסתימה הישנה והוציאה אותה ממקומה.

 

כבר 5 שנים לא ראיתי רופא שיניים. בדיוק באותה תקופה גם הפסקתי לדבר עם משיבונים. נראה כעת כי בקרוב, אני אאלץ לראות רופא שיניים.

 

הוצאתי מהפח את העטיפה של הסוכרייה עליה רשום מספר הטלפון של ד"ר חני חיים, רופאת שיניים, והחלטתי לחייג ולהזמין תור. על העטיפה נכתב שניתן להזמין תור 24 שעות ביממה.

 

חייגתי. משהו בצד השני של הקו ענה לי.

 

מערכת התורים הממוחשבת של מרפאת חני חיים החלה לדבר:

"שלום רב. אם ברצונך לקבוע תור לסתימה, הקש 1. אם ברצונך לקבוע תור כדי להסיר אבנית, הקש 2. אם ברצונך…"

 

האם סיפרתי לכם כבר שאני שונא משיבונים?

 

 

קישורים:

מפלגת רופאי השיניים

http://halemo.net/satiroom/shen/index.html