הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

דוור העורך

25/10/2003 |   גיליון מספר 27

halemo

 

מספר מנויים

גיליון מספר 27 של דואר חשמלי נשלח ל 567 מנויים.

 

 

 

ביום שגם לנו יסתמו את הפה

 

אף פעם לא הייתי אחד ממאזיני ערוץ 7 ברדיו. אני לא מאלה שהם חולי רדיו. אני גם לא מחשיב את עצמי כשייך לציבור המיוצג על ידי אותה תחנת הרדיו. סגירתה את תחנת הרדיו על ידי בית המשפט בשל הפרת חוקי השידור של מדינת ישראל, סוגרת בעצם ערוץ של הפצת תכנים של ציבור רחב, בשם שלטון החוק.

 

חוקי מדינת ישראל דהיום, אינם מאפשרים לפתוח באופן חוקי תחנת רדיו על בסיס פוליטי או אידיאולוגי. תחנות הרדיו האזוריות מחוייבות לכללים מסויימים בשידור, ועל פי כללים אילו הן מקבלות רשיון לשידור.

 

תחנות רדיו ארציות כבר אינן נפתחות ולא ניגש לגשת למכרזים שאינם קיימים לפתיחת תחנת רדיו ארצית  חדשה, ועוד על בסיס אידואולוגי.

 

למאזיני ערוץ 7 קיימים עיתונים כמו "מקור ראשון" וכמו "בשבע", המשקפות את מרבית הדיעות של הציבור שלהן.

 

ערוץ 7 ממשיך לשדר ברשת האינטרנט ולהפיץ את תכניו באתר האינטרנט שלו:

http://www.a7.org

 

 

כשמרקוני האיטלקי גילה את גלי הרדיו, הוא לא חלם שכדי להשתמש בהמצאה שלו, יהיה חייב אדם לקבל רשיון שידור ממשלתי. כך גם האחים רייט שבנו את כלי התעופה הראשון שהצליח לטוס באוויר. ממציאי המכונית לא חלמו שמשרד רישוי ישלוט ביד רמה בחלוקת רשיונות נהיגה וחלוקת רשיונות רכב. גם שדרי הטלוויזיה הראשונים לא חלמו על זכיונות שידור ממלכתיים.

 

במדינת ישראל, יש אפילו צורך באישור מיוחד של שר הפנים כדי להפיץ עיתון נייר. עורך העיתון חייב להיות מעל גיל 25 וללא עבר פלילי. כך גם הבעלים של העיתון. כל עותק של עיתון חדש, חייב להשלח במספר העתקים ללא כל תמורה למספר מוסדות במדינה.

 

כיום, כדי לגלוש באינטרנט, אין צורך ברשיון. מי שמספק שירותי אינטרנט, חייב באישור של משרד התקשורת. כדי להפיץ ניוזלטר בדואר אלקטרוני, אין צורך באישור רשמי כלשהו. כדי לנהל קבוצת דיון ברשת, צריך לפעמים קצת ידע טכני, אבל אין שום צורך באישור של שר הפנים.

 

בעוד מספר שנים, גולשי האינטרנט יהיו חייבים ברשיון גלישה או שימוש במחשב. לא ניתן יהיה לגלוש ללא רשיון שכזה. כדי להפיץ תכנים ברשת האינטרנט, יהיה חייב ברשיון. זה נשמע מופרך, אבל גם בסוף המאה ה 19 ותחילת המאה ה 20 הצורך ברשיון נהיגה נשמע מופרך מיסודו.

 

חוקים נגד משלוח דואר זבל יכנסו בקרוב לתוקף בבריטניה ובארה"ב, לאחר חקיקה מיוחדת בפרלמנט הבריטי ובסנאט האמריקני. בקרוב בישראל...

 

כשהמדינה מתחילה להפעיל רגולציה על תחום חיים מסויים, הדברים מתפתחים לפעמים לכיוונים שלא התכוונו אליהם. הגבלת אדם מלעשות שימוש בגלי הרדיו לכאורה היא לטובת החברה כולה ולסדר השורר בה, אבל החופש של האדם לדבר ולהפיץ את מסריו לאנשים הנמצאים רחוק ממנו, מוגבל.

 

בשם החוק והכללים והסדר והמשפט, הממשלה יכולה להמשיך ולא לתת רשיון לאדם או לקבוצה להפיץ את המסרים שלהם בגלי הרדיו או מעל נייר עיתון.

 

האם אנחנו גולשי האינטרנט מוכנים ליום שבו גם אותנו יתחילו להגביל בהפצת המסרים שלנו? האם תתכן רגולציה של האינטרנט שתגרום להגבלת הפצת המסרים של קבוצות שונות באוכלוסייה?

 

הסיבה היחידה שעד כה אין רגולציה של רשת האינטרנט בישראל היא שהמחוקק עדיין לא מכיר את המדיום שנקרא אינטרנט.

 

אבל היום הזה לא רחוק. בפתיחת מושב החורף האחרון של הכנסת, התבשרנו שמערכת הצבעה חדשה הותקנה בשולחנות חברי הכנסת באולם המליאה, ועל כל שולחן כזה, נמצאת מערכת הצבעה ממוחשבת משוכללת הכוללת גם גישה לאינטרנט. חברי הכנסת, כך נאמר, יוכלו לגלוש לאתרים שונים באינטרנט, כאשר הם מצביעים על חוק מסויים, וזאת על מנת לקבל מידע רב יותר על הנושא.

 

אז חברים יקרים, היכונו.

בקרוב המחוקק הישראלי יגביל את התכנים שאתם מפיצים ברשת האינטרנט. המחוקק מתחיל להכיר את המדיום.