הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

הגנת פרטיות:

פירסמו תמונה של אדם ללא רשות בקטלוג באינטרנט, וישלמו פיצוי כספי

 

27/01/2004 | גיליון מספר 39 | halemo

 

 

עובד לשעבר של חברת מטבחי הפורום, וילי קרייף, דגמן בעבר בחינם עבור החברה שהעסיקה אותו כאיש מכירות. לאחר שפוטר מהחברה בשנת 2002 והגיש תביעת פיצויים לבית הדין לעבודה, המשיכה החברה להשתמש בתמונתו בקטלוג שהפיקה ובאתר האינטרנט שלה. קרייף תבע פעם נוספת, הפעם על הפרת פרטיותו ועל עשיית עושר ולא במשפט וזכה לפיצוי כספי והוצאות בסך 18,000 ש"ח.

 

 

התובע

 

וילי קרייף, איש מכירות לא צעיר, הועסק על ידי חברת קרן תעשיות מטבחים בע"מ. בשנת 2000 הוא הסכים לדגמן ללא תשלום את מוצרי החברה בה עבד לצד דוגמנית מקצועית שנשכרה במיוחד למטרה זו.

 

תמונותיו של וילי קרייף התפרסמה בקטלוג מטבחים שראה אור בשנת 2000.

 

ביום 29 יולי 2002, קיבל וילי קרייף מהחברה המשווקת מטבחים בשם "מטבחי הפורום" את מכתב הפיטורין שלו. החברה המפטרת שללה ממנו את הפיצויים המגיעים לו, וקרייף הגיש תביעה לבית הדין לעבודה.

 

 

הנתבעת

 

"מטבחי הפורום", שם המותג של חברת קרן תעשיות מטבחים בע"מ היא יצרנית ומשווקת מטבחים מוכרת.

 

החברה משווקת מטבחים שחברת האם מייצרת, ואף מפיקה קטלוגים עם תצלומים מרהיבים בה נראית מדגמנת לצד רהיטי המטבח דוגמנית מקצועית.

 

בשנת 2002 פיטרה חברת מטבחי הפורום את וילי קרייף ואף שללה ממנו את פיצויי הפיטורין המגיעים לו.

 

לחברה גם אתר אינטרנט

http://www.forum-kitchens.co.il

 

 

המקרה נשוא התביעה: שימוש בתצלום ללא רשות

 

כאמור, עובד החברה וילי קרייף, פוטר ממשרתו ב"מטבחי הפורום" בחודש יולי 2002. וילי דגמן בעברו עבור החברה מקצת ממוצריה לצד דוגמנית שנשכרה במיוחד ובתשלום. בקטלוג של שנת 2000 נראית תמונתו של וילי ב 6 תצלומים שונים.

 

בשנת 2003 הפיקה חברת "מטבחי הפורום" קטלוג נוסף, ואף העלתה חלקים ממנו לאתר האינטרנט שלה.

 

למרות שנגד החברה הוגשה תביעה לבית הדין לעבודה, החברה המשיכה להשתמש בתמונותיו של וילי קרייף, עובדה לשעבר, הן בקטלוג החדש שהפיקה והן באתר האינטרנט שלה.

 

דף האינטרנט בו נראים תמונותיו של וילי לצד דוגמנית

http://www.forum-kitchens.co.il/website/servicesmain.html

 

וילי קרייף לא אהב לראות את תמונתו באתר החברה בה הוא עבד פעם וכנגדה הגיש תביעה על שלילת פיצויי הפיטורין שלו, והוא החליט לתבוע את החברה בבית המשפט השלום בתל אביב.

 

ביום 13 מרץ 2003, באמצעות עו"ד יונתן בנדר, הגיש קרייף את תביעתו בעילה של הפרת הפרטיות ובעילה של עשיית עושר ללא משפט. סכום התביעה עמד על 75,000 ש"ח.

 

את החברה הנתבעת ייצג עו"ד שלמה לנדרס.

 

 

התביעה

 

החברה הנתבעת טענה בדיון שהתקיים בבית המשפט, כי וילי קרייף אינו אדם מוכר, וכי אין לו מוניטין שבגינו הוא יכול לתבוע. הנתבעת טענה עוד כי לנתבע אין כלל שם וכי לצילומים בקטלוג ובאתר האינטרנט לא מצורף שמו של התובע ולכן אין לו על מה להלין.

 

הצדדים הסכימו לקבל פסק דין לפי סעיף 79א לחוק בתי המשפט, קרי פסק דין שבבסיסו פשרה.

 

 

פסק הדין

 

ביום 18 ינואר 2004, נתנה כבוד השופטת יהודית שבח את החלטתה בתיק התביעה והתייחסה לטענות בדבר הפרת פרטיותו של התובע, וילי קרייף.

 

 

בפסק הדין נסקרו מספר סעיפים בחוק הגנת הפרטיות:

סעיף 2 (6) בחוק קובע כי "שימוש בשם אדם, בכינויו , בתמונתו או בקולו לשם ריווח", ייחשב להפרת פרטיות. הוזכר גם סעיף 1 בחוק הגנת הפרטיות הקובע כי לא תעשה פגיעת אדם בפרטיות של זולתו, ללא הסכמתו.

 

בית המשפט קיבל את הפרשנות לסעיף 2 (6) בחוק הגנת הפרטיות וקבע כי פרסום התמונה בקטלוג המוצרים של החברה הנתבעת היה למטרות רווח. נקבע גם כי התובע שבתמונתו השתמשו, לא נתן את הסכמתו לכך, על פי הנדרש בסעיף 1 לחוק הגנת הפרטיות.

 

בית המשפט קיבל את הטענה כי לאחר שפוטר העובד, היה צורך לקבל את הסכמתו לשימוש בתמונתו בקטלוג החברה ובשימוש באתר האינטרנט של החברה.

 

 

הפיצוי

 

כבוד השופטת יהודית שבח מצאה כי התובע ראוי לפיצוי של 15,000 ש"ח עבור 6 תצלומים שפורסמו בקטלוג החברה. כמו כן נפסק שכר טרחה של 3,000 ש"ח.

 

החברה, מטבחי הפורום, התחייבה לא לעשות שימוש יותר בתמונותיו של התובע בפרסום הקטלוג הבא, וכן להסיר את תמונותיו מאתר האינטרנט של החברה. עד לכתיבת שורות אילו, תמונותיו של התובע לא הוסרו מאתר החברה.

 

דף האינטרנט בו נראים תמונותיו של וילי לצד דוגמנית

http://www.forum-kitchens.co.il/website/servicesmain.html

 

 

פסק הדין המלא, כאן

vilikrife.htm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



התובע וילי קרייף והדוגמנית
 



מדגמנים את מטבחי הפורום

 


וגם מכינים ביחד את כתב התביעה





 

 

 


 

תגובות הקוראים