הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

בית המשפט: אין לי סמכות לחשוף גולש

 

03/05/2007 | גיליון מספר 91 | משה הלוי halemo

 

בית המשפט השלום בתל אביב סירב לתת צו לחשיפת גולש לאחר שנתבע על לשון הרע בהליך פלוני אלמוני. בית המשפט הסביר שסמכות זו נתונה לבית המשפט המחוזי בלבד, למרות שלפני שבוע המחוזי החליט אחרת.

 

 

האם לבית המשפט השלום אין סמכות בחוק להורות על חשיפת שמו של גולש אנונימי באינטרנט? שופטת בית המשפט השלום בתל אביב, דליה מארק הורנצ'יק ענתה על זה בחיוב. על פי החלטתה מהשבוע, הסמכות להורות על חשיפת שמו של גולש אנונימי היא בסמכותו של בית המשפט המחוזי בלבד, מאחר ומדובר בסעד שאינו כספי.

 

ישראל אקרמן הגיש תביעת לשון הרע נגד גולש אנונימי שאינו יודע את שמו, אך יודע כי האנונימי מיוצג על ידי עורך דין דוד שוב. תביעה זו התאפשרה לאחר שבעבר תבע אקרמן את אתר האינטרנט היידרפארק בגין לשון הרע שפורסמו עליו על ידי אותו גולש אנונימי.

 

בהסדר בין אתר היידפארק לאקרמן שקיבל תוקף של פסק דין על ידי שופט בית המשפט המחוזי בירושלים בועז אוקון, הוא קבע כי ניתן לפתוח בהליך פלוני אלמוני נגד הגולש האנונימי, הליך אשר נהוג גם בארה"ב (John Doe Legal Process). על פי ההסדר שהוצא על ידי עו"ד אביב אילון שייצג את היידפארק באותה פרשה, הגולש האנונימי יוכל להשיב את עמדותיו באמצעות האתר הנתבע (ה"פ 3260/04, מחוזי ירושלים, ישראל אקרמן נגד היידפארק ואח', מיום 07/05/2005).

 

בהמשך, הגיש אקרמן תביעת לשון הרע בבית המשפט השלום בתל אביב נגד הגולש האנונימי, כאשר את האנונימי מייצג עורך דין אמיתי, עו"ד דוד שוב, אשר מקבל לידיו את כתבי הטענות ומשיב בשמו של הנתבע מבלי שזהותו של האחרון תיחשף.

 

תביעת לשון הרע נסבה על פרסום שעשה גולש בכינוי אנקדוטה בפורום חרדי בשם תחת הכינוי "אנקדוטה". ביום 11/03/2004 בשעה 16:00 פורסמה הודעה בפורום "בחצרות חסידים" באתר "היידפארק" תחת הכותרת: "שוב מכות רצח בגור: אקרמן נגד לוין".

 

בהודעה נמסר כי מאות חסידים התאספו לצפות במחזה בו אקרמן משכיב לרצפה את לוין ומפליא בו מכות רצח, כאשר אין בנמצא מישהו לסייע. בהודעה נטען כי אקרמן, שכונה “בריון”, הכה את האברך לאחר שהאחרון נחשב כאחד מתומכיון של פנ"מ ("הפני מנחם", כינויו של הרב פנחס מנחם אלתר, האדמו"ר הנערץ שקדם לאדמו"ר הנוכחי, הרב יעקב אלתר).

 

בכתב התביעה ביקש אקרמן מבית המשפט השלום בתל אביב לחשוף את שמו של המפרסם. כמו כן ביקש שהמפרסם יפרסם הכחשה לדברים שפרסם באינטרנט. זאת מלבד סכום פיצוי שדרש בסך 120,000 ש"ח.

 

בשלב מסוים הגיש פלוני אלמוני בקשה לבית המשפט ובו ביקש למחוק את הסעדים שביקש אקרמן בהם חשיפת זהותו של הנתבע וכן את הדרישה לפרסם הכחשה.

 

ביום 29/04/2007 נתנה השופטת דליה מארק הורנצ'יק את החלטתה. בהחלטתה קבעה כי לבית המשפט השלום אין סמכות לתת סעדים שאינם כספיים וסמכות זו נתונה לבית המשפט המחוזי בלבד. השופט מארק הסבירה כי על התובע לפצל את תביעתו, כאשר את הסעד הלא ממוני עליו לבקש מבית המשפט המחוזי. כל זאת מכוח סעיף 40 (1) לחוק בתי המשפט (נוסח משולב) תשמ"ד 1984.

 

החלטתה של השופטת דליה מארק הורצ'יק מיום 29/04/2007 אינה מתייחסת להחלטת בית המשפט המחוזי בחיפה שניתנה על ידי השופט יצחק עמית ביום 22/04/2007 בעניין רמי מור, ואף נוגדת אותה. בהחלטת בית המשפט המחוזי בחיפה (ברע 850/06) נקבע כי חשיפת שמו של נתבע אנונימי בתביעת לשון הרע, יכולה לבוא כסעד ביניים בתביעה, ללא צורך בפיצול סעדים ובהגשת תביעה נפרדת לבית המשפט המחוזי. זאת מטעמי יעילות וכבקשה שבאה לשרת את הסעד העיקרי שנקבע בתביעת לשון הרע. בית המשפט המחוזי קבע קביעה זו למרות שאינה קיימת כלל בחוק בתי המשפט.

 

בית המשפט חייב את ישראל אקרמן בהוצאות הבקשה בסך 5,000 ש"ח. תביעת לשון הרע תימשך כסדרה בעניין קביעת הפיצויים. לא ברור האם שלב ההוכחות במשפט יתקיים מאחורי פרגוד והאם שמו של הנתבע על התצהירים שהעתקם יימסר לתובע, ימחק בטיפקס כדי שיוכל להמשיך ולשמור על אלמוניותו.

 

יוזכר כי בעבר, הורתה שופט בית המשפט השלום בתל אביב יהודית שבח, לחשוף שמה של מפרסמת וקבעה כי בית המשפט אינו משחק משחקים בתביעות לשון הרע. זאת למרות שאתר וואלה ביקש לקבל את האחריות על התוכן הפוגע. ההחלטה ניתנה בפרשת נירית ירון נגד חברת וואלה תקשורת, כאשר האחרונה חויבה לחשוף כי מאחורי הכינוי "פזית בניזרי" עומדת העיתונאית השנונה דנה ספקטור. באותה פרשה נדחתה תביעת לשון הרע נגד ספקטור ווואלה, אך זהותה של "פזית בניזרי" פתחה תיבת פנדורה (א 162928/02).

 



בשא 180155/06 (בתיק עיקרי א 44885/06, שלום תל אביב)

החלטה מיום 29/04/2007 של השופטת דליה מארק הורנצ'יק

akerman_vs_ploni.htm

  

 

 

 

 

___________________

פרסומים קודמים:

 

לראשונה בישראל: הליך פלוני אלמוני בבית המשפט

http://halemo.net/edoar/0065/0002.html

 

 

 

 

 

 






 




 
 


 

 

 

 

 


 

תגובות הקוראים