הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

נדחתה תביעה בגין העתקת מתכונים נגד רשת אורט

 

13/05/2007 | גיליון מספר 91 | משה הלוי halemo

 

גולשים באתר אורט העתיקו כתבות ומתכונים ממגזין אוכל בשם "על השולחן". המגזין תבע בשל הפרת זכות יוצרים. בית המשפט קבע כי מתכונים אינם נהנים מזכויות יוצרים. התביעה נדחתה.

 

 

חברת "על השולחן" היא חברה פרטית העוסקת בין היתר בתחום הגסטרונומי. החברה מוציאה מגזין גסטרנומי בשם "על השולחן". חלק מהכתבות של המגזין עולות גם לאתר האינטרנט של החברה.

http://www.hashulchan.co.il

 

 

אורט היא רשת חינוך המפעילה בתי ספר ומכללות. לטענתה, היא פועלת ללא מטרות רווח. לרשת אורט יש גם אתר אינטרנט בו היא מפעילה פורומים וקבוצות דיון בנושאים שונים.

http://www.ort.org.il

 

 

במשך תקופה פורסמו בפורומים של אורט מתכונים שונים, שלטענת חברת "על השולחן" הועתקו מהמגזין שהיא מפיקה ומוכרת בחנויות ולמנויים.

 

כך למשל, ביום 16/4/2004 באתר "אוכל" של אורט, הועתקה כתבה של קרין גורן שכותרתה "עוגת הגבינה המשולמת – כל הסודות", שפורסמה במגזין.

 

בגין העתקה זו, תבעה חברת "על השולחן" את רשת אורט בסכום של 20,000 ש"ח.

 

תביעה נוספת נגד רשת אורט הוגשה על ידי החברה לאחר שבעוד 14 מקרים שונים, הועתקו כתבות מהמגזין ופורסמו באתר "אוכל" של רשת בתי הספר. בין המתכונים והכתבות שפורסמו: צ'ימצ'ורי – מתכון בסיסי; רשאד (סוג של עשב);  אחסון שוקולד; סומאק; מאמרים על איסטנבול; עישון בשר ודגים; דיאטת גורמה של השף ויקטור גלוגר; כתב על טעימות יין; כתב בשם "שקם את עצמך"; כתבה בשם "קצח";  ענפי צבר; כתבה על יין הבוז'ולה; וכתבה בשם "גד השדה".

 

בגין כל ההפרות הללו, דרש המגזין פיצוי בסך 280,000 ש"ח, כ 20,000 ש"ח פיצוי ללא הוכחת נזק. זהו סכום הפיצוי הסטטוטורי הקבוע בחוק.

 

מנגד, תבעה רשת אורט את המגזין בגין העתקת כתבות מאתר אורט. כתבה ראשונה על "בייגלה ערבי". וכתבה שניה הנוגעת לאפית עוגות גבינה בצורה מדוייקת.

 

רשת אורט טענה להגנתה כי במתכונים אין זכויות יוצרים. כמו כן טענה כי השימוש במתכונים היה שימוש הוגן. עוד הוסיפה להגנתה כי ההפרה, אם היתה כזו, נמשכה 72 שעות בלבד, ולאחר מכן עם קבלת ההודעה על ההפרה, נמחקו ההודעות המפירות. אורט טענה לגבי חלק מהפרסומים כי ניתן לה רשיון מהמגזין לעשות שימוש בחומרים המפירים לכאורה.

 

לגבי התביעה שכנגד, הסבירה חברת "על השולחן" כי פעלה בתום לב מאחר וגולש אנונימי הוא זה שהעלה לאתר האינטרנט שלה את המתכונים המדוברים. עוד טענה כי מתכון לעוגת גבינה אינו מוגן בזכויות יוצרים.

 

ביום 10/05/2007 נתנה שופטת בית המשפט השלום בתל אביב, אביגיל כהן, את פסק דינה. בית המשפט דחה את התביעות של מגזין "על השולחן" נגד רשת אורט ואת התביעה שכנגד שהגישה אורט נגד המגזין.

 

בית המשפט דן בשאלה האם מתכון המורכב ממנות אוכל יכול להוות יצירה המוגנת בזכויות יוצרים. בית המשפט הסביר כי סעיף 35 לחוק זכות יוצרים 1911, אינו כולל בתוכו הוראה מגובשת ומפורשת לגבי מתכונים. השופטת כהן הסתמכה על פסק דין אמריקאי בו נקבע כי כי מתכונים שהורכבו מרשימות של מצרכים והוראות בישול, הם בגדר רעיונות ועובדות ואין מדובר בביטויים מקוריים. לדעת בית המשפט, מתכונים עשויים להיות מוגנים ולהיכנס לגדר יצירה ספרותית אם יש בהם מידה של יצירתיות ולא רק העברת מידע בלבד.

 

לאחר שבית המשפט קבע כי מתכון אינו נהנה מהגנת זכות יוצרים, הוא עבר לבדוק את הסוגיה הבאה: כאשר גולשים בפורום שולחים הודעות ותגובות הכוללות חלקי כתבות ומתכונים בעלי ייחוד, הנלקחים מאתר אינטרנט אחר ו/או מגזין, האם אז בעלי אתר האינטרנט הם אלו שאחראים לאותה הפרה.

 

השופטת אביגיל כהן הסבירה כי בדין הישראלי, קיימת לאקונה לגבי האחריות האזרחית של ספק שירותי האינטרנט: חוק זכויות יוצרים 1911 כנוסחו דהיום, אינו מותאם לעידן האינטרנט.

 

בית המשפט הסביר כי בתי המשפט אימצו את הנוהל "הודעה והסרה". על פי נוהל זה, מנהלי אתרי אינטרנט לא ישאו באחריות לעוולה שבוצעה בפורומים על ידי הגולשים, כאשר ברגע שנעשתה פנייה ישירה אליהם בנוגע לחומר החשוד כמפר זכות כלשהיא, הם הסירו אותו תוך זמן סביר מקבלת ההודעה על כך. בית המשפט איזכר את פסק דין בורוכוב (א 7830/00, שלום כפר סבא, בורוכוב ארנון נ' פורן אלישי) ואת פסק דין סודרי (א 37692/03, שלום תל אביב, יצחק סודרי נ' ארנון שטלריד).

 

בית המשפט הסכים כי אין להטיל אחריות על מנהלי הפורומים להפרות שעשו גולשים אחרים. בית המשפט הסביר כי לא ניתן למנוע מראש פרסומים מעוולים (לשון הרע או הפרת זכות יוצרים), ויש צורך בבקרה אנושית לפני הפרסום. לביצוע סינון כזה, יש מחיר כלכלי וחברתי גבוה מאוד וזאת מאחר שדרישה לצנזורה, עלולה לגבות מחיר חברתי גבוה מאוד.

 

ביחס לתביעה, בית המשפט קבע כי אתר אורט טיפל בצורה הוגנת ביצירות. אחת לאחת סקר בית המשפט את הפרסומים השונים באתר אורט וקבע לכל אחת מהן כי לא הופרה זכות יוצרים ביצירה.

 

בית המשפט דחה את התביעות ההדדיות ללא צו להוצאות.

 

 

 

א 64045/04, א 41022/04 (באיחוד דיון, שלום תל אביב)

"על השולחן" מרכז גסטרונומי בע"מ נ' אורט ישראל

פסק דין מיום 10/05/2007, של השופטת אביגיל כהן

halhashulchan_vs_ort.htm

 

 

 

 

 

 

 







השופטת אביגיל כהן

 




 
 


 

 

 

 

 


 

תגובות הקוראים