הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

זאת לא הטכנולוגיה, אדיוט!

 

17/06/2007 | גיליון מספר 94 | משה הלוי halemo

 

גולש ממוצע שומע שהכנסת עומדת להעביר חוק שיגביל תוכן באינטרנט ומיד עולה בראשו השאלה כיצד ניתן בכלל להגביל טכנית תכנים באינטרנט. התשובה פשוטה: לא ניתן. כל זה לא מונע אכיפה ומעצר של גולשים שפרסמו או צרכו תכנים אסורים.

 

 

היום מתפרסמת באתר גלובס תמצית ראיון עם שר התקשורת אריאל אטיאס, חבר כנסת ואיש תנועת ש"ס.

http://www.globes.co.il/serve/globes/DocView.asp?did=1000222034

 

בראיון מסביר השר אטיאס כי בקרוב תופעל צנזורה 24 שעות ביממה על האינטרנט בישראל, בערך כמו הצנזורה והרגולציה הקיימת גם בטלווזיה ובערוציה השונים.

 

מזה מספר שבועות מעלים גולשים ובלוגרים רציניים תהיות: כיצד בדיוק ניתן לפקח על התוכן באינטרנט? איך בדיוק יעבוד מכשיר זיהוי ביומטרי שיזהה גולשים מעל גיל 18?

 

גולשים עם רקע טכני מעלים הצעות על דרכים לעקיפה של הצנזורה הממשלתית חדשה: שימוש בשרתי פרוקסי בחו"ל לצורך גלישה עוקפת שרתי אינטרנט ישראלים; האקינג של מכשירי הזיהוי; קידוד התוכן ועוד. בכלל, הם טוענים, הארכיטקטורה של רשת האינטרנט לא ניתנת לצינזור.

 

דבר אחד לא מבינים אותם גולשים בעלי רקע והבנה טכניים אך חסרי הבנה משפטית: כשהשלטון קובע חוקים המנסים להגביל את הטכנולוגיה, הוא לאו דווקא עושה את זה באמצעות טכנולוגיות נגד, אלא באמצעות מילים בספר החוקים.

 

כך למשל, מכוניות מסוגלות לעבור את מהירות הנסיעה של 150 קמ"ש בקלות. אבל, החקיקה הקיימת מגבילה את צורת השימוש בטכנולוגיה שנקראת מכונית. המהירות המוגדרת בחוק היא 110 קמ"ש לכל היותר, וזה רק בכביש מהיר. נהג שייתפס נוהג מעל מהירות זה, עלול לספוג שלילת רשיון וקנס כספי מרתיע. כלומר, שימוש לא חוקי בטכנולוגיה, יביא את האזרח לתת את הדין על השימוש האסור והחורג.

 

כך גם באינטרנט: אף חוק לא יכול להגביל תוכן שמייצר גולש או להגביל צריכת תוכן על ידי משתמש קצה. אבל, אם גולש יפרסם תוכן שאסור על פי החוק, יגיעו לביתו שוטרי מפלג צנזורה, יחפשו אצלו, יקחו לו את המחשב, יעצרו אותו ויקחו אותו לחקירה. כאלה הם שוטרי המפלג: הם המנייקים האמיתיים של האינטרנט.

 

כבר היום, נערכים מרדפים ומצודים נגד גולשים שפרסמו דברים בפורומים, בצ'אטים, בבלוגים והיום זה כבר מגיע לפתיחת חקירה בגלל מכתבים פרטיים שעוברים בדואר אלקטרוני. אדם שפרסם בבלוג שלו דעה נגד הרב הצבאי הראשי, נותן היום את הדין במשפט פלילי הזוי, אבל כזה שנלקח ברצינות על ידי התביעה ועל ידי בית המשפט.

 

מלחמה אחרת היא המלחמה נגד גולשים שכל חטאם הוא גלישה לאתר פורנו שבו מוצגת גם פדופיליה. נבהיר ונדגיש: אותם גולשים לא מייצרים את התוכן הפדופילי. כל חטאם הוא גלישה לאתר האסור. לפעמים מדובר באתר מלכודת של משטרה זרה שנועד לתפוס פריירים מזדמנים. האחרונים עומדים לדין בגלל צריכת תוכן אסור. אם פעם היתה מגבלה של שנתיים על העמדה לדין, היום מתחילים לחקור אזרחים שגלשו לפני חמש שנים לאתרים אסורים. חקיקה חדשה הגדילה את ההתיישנות משנתיים לשבע שנים.

 

הצעת החוק של ש"ס להגבלת האינטרנט בישראל, הנקראת גם הצעת חוק 892, כוחה אינו בטכנולוגיה עתידית לחסימת אתרים. כוחה הוא במילים: לספר החוקים יתווסף חוק שיחייב אמצעי אכיפה חדשים ונוספים על הגולשים. אכיפה, קרי: חיפושים, עיכובים, מעצרים ותפיסת מחשבים של גולשים שצרכו פורנו אסור או שהזדהו שלא כדין כפי שנדרש על פי החוק החדש.

 

גולשים ושאר מומחים הטוענים שלא ניתן לצנזר את האינטרנט, צודקים רק באופן טכנולוגי. אבל, חוקים חדשים לא נועדו להתמודד עם מעקפים טכנלוגיים מקוריים. החקיקה לא באה להגביל את הטכנולוגיה באופן טכנולוגי. החקיקה מגבילה את הטכנולוגיה באופן חקיקתי באמצעות מילים בלבד.

אותם מילים ומשפטים שמתווספים לספר החוקים הישראלי, נועדו לשים מגבלות על שימושים שהיו פעם לגיטימיים. אתמול היה מותר לצפות באתרי פורנו באינטרנט באופן חופשי מבלי להזדהות. מחר זה אסור.

 

אזרח שלא ישתמש במגבלות החדשות שהציב החוק לאותה טכנולוגיה, ייתן את הדין. זאת המשמעות האמיתית של החקיקה הנוגעת לאינטרנט.

 

 

 






אריאל אטיאס
שר התקשורת

 




 
 


 


 

תגובות הקוראים