הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

אתר למכירת דינר עיראקי ישלם פיצוי בשקל ישראלי

 

14/07/2007 | גיליון מספר 95 | משה הלוי halemo

 

אתר ישראלי למכירת דינרים עירקיים תבע אתר ישראלי דומה, ולאחר שלטענתו האתר הדומה העתיק מלל שמסביר מדוע שווה להשקיע בדינר העירקי. בית המשפט קבע כי נעשתה הפרת זכויות יוצרים והטיל על האתר המעתיק לשלם פיצוי בשקלים חדשים ישראליים.

 


סעיף 8 לפקודת המסחר עם האויב 1939 אוסר לסחור במטבעות של מדינות אויב במטבעות של מדינות אויב, כגון איראן וסוריה. עד שנת 2003 נכללה גם עיראק ברשימה (יש שכותבים עירק). אולם, בעקבות נפילת משטרו של שליט עיראק, סדאם חוסיין, והעברת כוחות צבא ארה"ב לעיראק, החליט שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, להנפיק היתרים למסחר במטבע עיראקי. ההיתרים שניתנו הם היתרים זמניים ומחייבים אישור חוזר מדי שנה. גם שר האוצר לשעבר, מר אברהם הירשזון, אשר חידש את ההיתר לסחור במטבע העיראקי ביולי 2006.

 

התובעת, חברת די ביי אחזקות בע"מ, המאוגדת מיום 04/01/2006, היא בעלת רישיון ממשרד האוצר, המתיר לה, למכור דינר עיראקי או לתווך ברכישת מטבע דינר עיראקי והיא בעלת בעלת אתר אינטרנט, בו מוצעים למכירה הדינרים העיראקיים

 

האתר למכירת דינרים של התובעת

http://www.dbuy.net

 

 

הנתבעת 3, חברת בית המשקיעים העצמאים בישראל בע"מ, אף היא בעלת בית מסחר למט"ח, שעיסוקו בדינר עיראקי ובעלת אתר אינטרנט בו מוצעים למכירה דינרים עיראקיים.

 

האתר למכירת דינרים של הנתבעת

http://www.dinarim.com

 

 

התובעת טענה בתביעה שהגישה לבית המשפט השלום בתל אביב, כי הנתבעת העתיקה את המלל המופיע באתר האינטרנט ובהיותו יצירה מוגנת, על פי חוק זכויות יוצרים 1911, ובהיותה בעלת הזכויות באתר המקורי, הרי מעשה העתקה של אותו מלל לאתר האינטרנט של הנתבעת בלא לקבל את רשותה של התובעת, נעשה שלא כדין.

 

באתר האינטרנט של התובעת פורסם המלל הבא:

 

"האם היית רוצה להפוך 100$ ל - 34,125$?

זה קרה בעבר, וזה יכול לקרות שוב.

 

אם תבצע מחקר תגלה שלאחר כל מלחמה ישנה ירידה דרמטית בערך המטבע של אותה מדינה. המטבע מתאושש בשנים שלאחר סיומה של המלחמה. זה קרה בגרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה. זה קרה בכוויית בזמן מלחמת המפרץ ב - 1990, כאשר הדינר הכווייתי נמכר ברחבי כוויית בשער של 10 סנט לדינר אחד, כאשר היום ערך המטבע עומד על 3.4125 $ לדינר כווייתי אחד."

 

 

ביום 28/07/2006, פורסם באתר האינטרנט של הנתבעת המלל הבא:

 

"הירשזון חידש את ההיתר לסחור במטבע העיראקי וזה הזמן שלך להרוויח. האם היית רוצה להפוך 100$ ל - 34,125$ זה קרה בעבר, וזה יכול לקרות שוב! לאחר כל מלחמה ישנה ירידה דרמטית בערך המטבע של אותה מדינה. אבל המטבע מתאושש בשנים שלאחר סיומה של המלחמה. זה קרה בכוויית בזמן מלחמת המפרץ ב - 1990 כאשר הדינר הכווייתי נמכר ברחבי כוויית בשער של 10 סנט לדינר אחד, כאשר היום ערך המטבע עומד על 3.4125 $ לדינר כווייתי אחד!".

 

 

לדרישת מנהל החברה התובעת, הוסר מלל הנתבעת שהופיע באתר האינטרנט שלה באופן שפורסם רק למשך יומיים.

 

 

הנתבעת טענה בבית המשפט כי המלל באתר התובעת אינו בעל מקוריות, יצירתיות, או ייחוד כלשהו ואיננו אלא תיאור עובדות רלוונטיות שהינן נחלת הכלל בנושא מסחר בדינרים עיראקיים. הנתבעת טענה כי המלל באתר התובעת הינו בעל דמיון רב מאוד ואף זהה בחלקו לאתר אמריקאי למכירת דינרים עירקיים.

 

האתר האמריקאי למכירת דינרים

http://www.dinarinfo.com

 

 

הצדדים הסמיכו את בית המשפט לתת פסק דין בפשרה ללא נימוקים.

 

שופטת בית המשפט השלום בתל אביב, דליה מארק הורנצ'יק קבעה כי הנתבעת הפרה את זכויות היוצרים של התובעת. זאת בשל העתקת המלל. ביתהמשפט חייב את בעלי האתר המעתיק לשלם לבעלי האתר המועתק סכום כולל בסך 10,000 ש"ח, מחולק לשני תשלומים שווים.

 

הפיצויים ישולמו בשקלים חדשים ישראליים. סדאם חוסיין מתהפך בקברו...

 

 

א 51131/06, שלום תל אביב,

די ביי אחזקות בע"מ נ' בית המשקיעים העצמאים בישראל בע"מ

פסק דין מיום 13/07/2007, של השופטת דליה מארק הורנצ'יק

dbuy_vs_dinarim.htm

 

 

 

 








 


 




 
 


 

 

 

 

 


 

תגובות הקוראים