הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

חוקרי עבירות מחשב במשטרה פתחו בשביתה

 

23/12/2009 | גיליון מספר 109 | משה הלוי halemo

 

בחודש אוגוסט 2008 פתחו מספר חוקרי עבירות מחשב של משטרת ישראל בשביתה חלקית. במסגרת השביתה, לא תפסו חומרי מחשב, לא כתבו מזכרים ולא ביצעו בדיקות פורנזיות לדיסקים קשיחים. השביתה הנסתרת נחשפה בבית המשפט.

 

 

תדהמה בקרב חשודים ונאשמים בעבירות מחשב: חוקרים ממשטרת ישראל שמתמחים בפיענוח עבירות מחשב ובעלי הכשרה והסמכה לחקור פשעים מקוונים, פתחו בחודש אוגוסט 2008 בשביתה חלקית. במסגרת שביתה זו, לא ביצעו את כל הנדרש מהם בחקירת עבירות מחשב, כמו תפיסת חומרי מחשב בבתי חשודים ו/או כתיבת מזכרים.

 

חלק מהשביתה כלל מעשים של "כאילו כזה". כך למשל, כאשר נאלץ חוקר לבצע בדיקה מקיפה על דיסק קשיח של חשוד, במקום להפעיל תוכנה פורנזית (מז"פ - זיהוי פלילי) לבדיקת דיסק החשוד וחיפוש טקסטים מפלילים שמקודדים בשיטות שונות, השתמש החוקר בחיפוש הרגיל של מערכת ההפעלה (חלונות). כך, פספס לו החוקר תוצאות רלבנטיות בבדיקה.

 

במקרה אחר, שוטר סירב לבצע מטלות שגוזלות זמן רב כמו מחיקה טוטלית של הדיסק המשטרתי (wipe) לפני העתקת דיסק החשוד (המקור) לדיסק ההעתק המשטרתי. אי ביצוע מטלה זו של מחיקה טוטלית של דיסק ההעתק המשטרתי, עלולה לפגוע בבדיקת הראיות, מאחר ועל הדיסק עלולים להימצא תוצאות של חשודים קודמים שנחקרו.

 

מעשה השביתה, שהיתה כנראה סודית והוסתרה מפני הפרקליטות ומהקצונה הבכירה של משטרת ישראל, התגלה בחקירה נגדית בתיק שעניינו עבירות מחשב בהם חדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירות אחרות (גילוי נאות: של כותב שורות אלה). ככל הנראה, מדובר בשביתה של שוטרים בדרגות נגדים ולא בקצינים.

 

ביום 23/06/2009, בדיון הוכחות בבית המשפט השלום בירושלים לפני השופט אברהם טננבוים, העידו חוקרי המשטרה רס"מ יורם אפרתי ממפלג הונאה ירושלים, ורס"מ חגי כהן גת ממחלק מיצוי ראיות ממחשב ביחידה הארצית לה"ב 433 שבעיר לוד.

 

כאשר נשאר החוקר אפרתי מדוע לא ביצע מחיקה טוטלית של דיסק ההעתק המשטרתי לפני העתקת חומר המחשב של החשוד, הסביר כי במשרדו יש ארון ובו דיסקים קשיחים שכל אחד מהם הוכנס לאחר שבוצעה מחיקה גורפת של הדיסק, אך יחד עם זאת לא הצליח לשמור לוגים של המחיקה או של ההעתקה. עוד הסביר כי הבעיה היא בתוכנה שאינו מכיר אותה על בוריה ואינו יודע מדוע אינו מצליח לשמור לוגים שיוכיחו את ביצוע הנהלים הפורנזיים.

 

לשאלה אחרת, מדוע בביקור בבית החשוד לא תפס את כל הדיסקים הקשיחים שראה, אלא רק דיסק קשיח אחד, הסביר כי חלקם של הדיסקים בביתו של החשוד נשאו מדבקות של חוקרי משטרה אחרים, שתפסו את הדיסקים לפני שנתיים ושלוש שנים בחקירות אחרות, ולכן אין לו טעם לתפוס אותם כאשר נחקרת עבירה חדשה של אותו חשוד.

 

חלק מפרוטוקול החקירה הנגדית - יורם אפרתי

strike01.htm

 

 

החוקר השני, חגי כהן גת, נשאל מדוע לא ביצע את החיפושים בדיסק של החשוד האחר עם תוכנה פורנזית לחיפוש ביטויים וטקסטים. לשאלה זו השיב כי אכן יש הבדל בין חיפוש פורנזי ולבין חיפוש רגיל של מערכת ההפעלה. לטענתו, מדובר בחיפוש לוגי פשוט ואין לכך משמעות, אם כי לא טרח להסביר שבחיפוש פורנזי, התוכנה מחפשת גם בקבצים מחוקים ובאזורי זיכרון לא מוקצים בדיסק הקשיח.

 

כהן גת אישר כי אם היה רוצה לחפש בצורה רצינית יותר, היה עושה גם חיפוש פורנזי וגם חיפוש במערכת ההפעלה. כהן גת אישר בחצי פה כי מה שעשה לא היה רציני...

 

חלק מפרוטוקול החקירה הנגדית - חגי כהן גת

strike02.htm

 

 

בסופו של יום, בית המשפט לא התייחס בהכרעת הדין שזיכתה את הנאשם (תפ 9497/08), לפעולות המשטרה שבוצעו על הדיסקים הקשיחים, אולי כדי לא ליצור מבוכה נוספת לבדיחה המשפטית שנקראת "כתב אישום" שהגישה פרקליטות מחוז ירושלים למזכירות בית המשפט.

 

לא ברור על מה ולמה פרצה השביתה החלקית של חוקרי המחשב, אך נדמה שהעדר יציאה לקורסים מקצועיים, עומס שעות עבודה וקבלת דרישות מטומטמות של הממונים להפליל בכל מחיר חשודים חפים מפשע, עושים את שלהם...

 

 

 

 


 




 




 
 
 

 






 

 

 

 

 










תגובות הקוראים