הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

מפלג עבירות מחשב נפגע מבאג 2009

 

27/12/2009 | גיליון מספר 109 | משה הלוי halemo

 

במהלך שנת 2009 התרחשה תקלה לא נעימה במפלג עבירות מחשב של משטרת ישראל: וירוס כלשהו השתלט על דוחות הבדיקה והמזכרים של שוטרי היחידה, תקף את הראיות ורשם תאריכים שגויים עם השנה 2009 במקום התאריכים הנכונים שבהן בוצעה העבירה.

 

 

לקראת שנת 2000 התברר כי במחשבים רבים ובמערכות מידע רבות, שמורים תאריכים רבים בפורמטים מקוצרים, למשל 97 במקום 1997, כדי לחסוך בהתקני זיכרון שהיו יקרים באותה תקופה. החשש הגדול היה כשתיכנס שנת 2000 והמחשבים יעברו למילניום החדש, ישובשו מערכות חומרה ותוכנה כתוצאה מהבנה לקויה של התאריך החדש. דאגה זו נקרא "באג 2000".

 

לאחר שנת 2000, החשש הופג לאחר שמערכות מידע ממוחשבות רבות, תוקנו והיו ערוכים לקראת הקטסטרופה שעתידה אולי היתה לבוא.

 

אלא שמתברר שהצרות הדיגיטליות שמקורן בתאריכים שגויים במיליניום החדש, מופיעות בכל שנה בצורות שונות ומשונות שמתכנניהן של אותם מערכות לא חשבו עליהן.

 

במהלך שנת 2009, בעת הליך משפטי פלילי כלשהו שהתקיים בבית המשפט השלום בירושלים, התגלה הבאג החדש: באג 2009. ייאמר, כי עד לשלב הסיכומים, לא הבחינו בבאג הזה אף נציג של פרקליטות המדינה ואף שוטר חוקר שהגיש את מזכריו המקושקשים. הנאשם, אגב, הבחין בזה מבעוד מועד, וכדי לא לקלקל את חגיגת הסיכומים, לא הופנתה תשומת הלב של הנוכחים באולם לבאג החדש.

 

ביום 23/06/2009 בשעה 09:00 בבוקר, התקיים דיון הוכחות בבית המשפט השלום בירושלים, בפני השופט אברהם טננבוים. אחד העדים היה חוקר המחשבים המשטרתי, רפ"ק קובי פורלייטר.

 

בעת חקירתו הראשית בידי התובע, נציג פרקליטות מחוז ירושלים, הגיש רפ"ק פורלייטר מזכר שכתב שעניינו בדיקת דיסק קשיח של הנאשם. המזכר הוגש לבית המשפט וסומן כראייה. העד נחקר גם על ידי הנאשם, אך לא בעניין באג 2009 שזיהם את המזכר המשטרתי, וזאת על מנת שהעד לא יתקן את עצמו.

 

בקצרה, העבירות שיוחסו לנאשם (גילוי נאות: כותב שורות אלה) בוצעו בחודש יוני, שנת 2008, והראיות לכאורה שמצאה המשטרה היו צריכות להיות מאותו תאריך. כתב האישום עצמו הוגש בחודש נובמבר 2008, לאחר שחקירת המשטרה כבר מוצתה והראיות נאספו ומוזכרו במסמכים.

 

אלא שבעת ההליך המשפטי, הוגשה חוות דעת מטעם ההגנה שהצביעה על ליקויים בבדיקת חומר המחשב. חוות הדעת של ההגנה (גילוי נאות: של כותב שורות אלה), הצביעה על מחדלים ראייתיים בבדיקת הדיסק הקשיח. חוות הדעת הוגשה לתביעה בחודש יוני, שנת 2009, כמעט שנה לאחר מועד ביצוע העבירה.

 

בפרקליטות לא מקבלים בהבנה רבה הפסד צפוי וכשלונות בנסיונות להרשיע אזרחים, ולכן בצעד פזיז הורו לרפ"ק פורלייטר לבצע בדיקה חדשה לדיסק הקשיח של הנאשם ולייצר מזכר ברמה של עבודה אקדמית לתואר ראשון, וזאת על מנת להרשים את בית המשפט, ולמנוע מצב שבו הנאשם מגחגח על מערכת התביעה.

 

וכאן בדיוק נוצר הוירוס החדש: בטבע, לחץ חזק וארוך שנים על פחם מייצר יהלומים יקרים, שהכורה אותם יכול להרוויח המון כסף להפוך למליונר. במערכת אכיפת החוק, לחץ חזק וקצר ימים על חוקר משטרה עסוק למדיי, מייצג באגים כמו באג 2009.

 

הכיצד? המזכר הראשון של חוקר המשטרה התייחס לעבירת מחשב שבוצעה בשנת 2008. לרוב, המזכר נכתב באותה שנה שבו בוצעה העבירה, מכיוון שהחשוד נעצר ומחשביו נתפסים בסמוך למועד העבירה.

 

אלא שלחץ אטומי של הפרקליטות על חוקר המשטרה לכתוב מזכר חדש, שנה לאחר מועד ביצועה של העבירה וכשנה לאחר המזכר הראשון והבעייתי, מכניסה את חוקר המשטרה ללחץ זמן נוראי. יש לזכור: חוקרי עבירות המחשב של משטרת ישראל עובדים בלחץ זמן: המחשבים רבים, העבירות מרובות, ואין הרבה שוטרים שמבינים באמת כיצד להפיק ראיות מחשב שישרתו את המטרה העיקרית והיא הרשעת הנאשם ושליחתו לשנים רבות בבית הסוהר ו/או לחודשים רבים בעבודות שירות.

 

חוקר המשטרה שמייצר מזכר חדש הנוגע לראיות ולזמן העבירה, מתבלבל ובמקום לציין את שנת 2008 כמועד ביצוע העבירה ו/או המועד שאליו מתייחסות הראיות (למשל תאריך הקובץ ו/או תאריך הגלישה באינטרנט), הוא מציין במזכר החדש שלו את המועד השגוי: 2009.

 

הגשת מזכר כזה לבית המשפט, כאשר התאריך אינו נכון, יגרום לדבר הבא: במקרה הטוב, בית המשפט יתעלם מהראיה הזאת, מהמזכר, ולא יתייחס אליה ברצינות. היא לא תוזכר בפסק הדין כדי לא לגרום למבוכה נוספת למערכת התביעה.

 

במקרה הרע, חוקר המשטרה יוצג כאדם רשלן, פזיז ורחמנא ליצנן - כאחד שייצר ראיות מפוברקות כדי להרשיע נאשם חף מפשע. חוקר המשטרה לא יוכל להתגונן בטענה שלחץ של הפרקליטות לא יוצר יהלומים אלא מזכרים עלומים ומרמים. אשרי הלויאליות הפקידותית.

 

הנאשם יזוכה בסופו של דבר, אבל לאו דווקא בגלל המזכר הזה, אלא למרות המזכר המיותר והשקרי הזה (תפ 9497/08).

 

שנת 2009 הולכת וקרבה לסופה. שנת 2010 בפתח, ולא ברור האם במשרדי המשטרה תיקנו את הבאג שממנו סבלו בשנה האחרונה. הוירוס המפחיד, שבמקורו במדמנת הפרקליטות, צריך להדאיג כל אזרח ואזרח שמשלם את מיסיו ומממן את עובדי המתפרה הירושלמית. אלה האחרונים, בלחצם הבלתי מתפשר לייצר הרשעות גם כשאין ראיות, גורמים לבזבוז כסף נוראי לקופה הציבורית, ולהפיכתה של משטרת ישראל לקבלנית ייצור של מזכרים עילגים והזויים, הנגועים בבאגים חדשים, חדשות לבקרים...

 

 

המזכר השגוי: הראיות משנת 2008 אך הבאג משנת 2009

bug2009.htm

 

 

 


 





עו"ד אלי אברבנאל
פרקליט מחוז ירושלים

גורם לבאגים בעבודת המשטרה




רפ"ק קובי פורלייטר
ראש מחלק מיצוי ראיות מחשב
לה"ב 433

נפגע מבאג 2009 כתוצאה מלחץ אטומי שהפעילה הפרקליטות

 




 
 
 

 






 

 

 

 

 










תגובות הקוראים