הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

פיצוי גבוה בלשון הרע? הסיפור האמיתי

 

22/11/2011 | גיליון מספר 113 | משה הלוי halemo

 

אתמול העבירה הכנסת בקריאה ראשונה תיקון לחוק איסור לשון הרע המגדיל את הפיצוי ללא הוכחת נזק לכפול שלוש. הסיבה האמיתית שהממשלה תמכה בתיקון לחוק היא סיבה כלכלית.

 

 

 

ביום 17/03/2010 הניח חבר הכנסת מאיר שטרית (קדימה) הצעת חוק פרטית, הקובעת שאדם שיגיש תביעת לשון הרע נגד אחר, יוכל לבקש פיצוי של עד חצי מיליון ש"ח, ללא צורך בהוכחת הנזק שנגרם לו.

 

 

פ/2332/18

הצעת החוק של חה"כ מאיר שטרית

http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/18/2332.rtf

 

 

הצעות חוק הזויות מונחות חדשות לבקרים על שולחן הכנסת. כל חבר כנסת שחושב שאפשר לתקן עוולה כלשהי שנגרמת לציבור מסויים, פשוט מנסח הצעת חוק, מניח אותה על שולחן הכנסת ומשאיר את העניין לטיפולה של הכנסת וחבריה ובתקווה לקבל את תמיכת הממשלה ושריה.

 

לרוב, הצעות חוק פרטיות לא עוברות את ההצבעה ולא מאושרות, אם הממשלה בוחרת להתנגד לחוק. פעמים רבות הממשלה מתנגדת לחוקים פרטיים כי הללו מעמיסים על הקופה הציבורית ואם יעברו בקריאה שלישית, יגרמו להוצאת כספים נוספים מתקציב המדינה.

 

הסיבה האמיתית שממשלת ישראל החליטה לתמוך בהצעת החוק הפרטית של חבר האופוזיציה מאיר שטרית היא פשוטה: הצעת החוק הזאת לא גורמת לחור בתקציב, אלא  בדיוק להפך: אם הצעת החוק של מאיר שטרית תעבור בכנסת בקריאה שלישית ותהפוך לחוק רשמי של מדינת ישראל, ייכנסו יותר כספים לקופת המדינה.

 

בשנים האחרונות קיימת מגמה של ממשלות ישראל להעביר חוקים שחלקם הזויים ומטורפים מבחינת יחסי השכר והעונש. האזרח החוטא, הופך למטרה כלכלית קלה לסחיטה בחסות החוק החדש.

 

כך למשל, תוקנו חוקים פליליים שונים שמאפשרים לחלט רכוש של עבריינים לטובת המדינה. עשית עבירת מס? המדינה תוכל לחלט את הרכוש שלך, את הכספים שלך בבנק וגם את החיים שלך, כי בשיטה החדשה מדובר גם בעבירה של הלבנת הון.

 

החקיקה לא נעצרת בעבירות פליליות קלאסיות אלא עוברת גם לענייני תעבורה: ביצעת עבירת תנועה? תשלם הרבה וביוקר. אם בעבר שילמת על חניה אסורה 100 ש"ח, היום תשלם 500 ש"ח. אם בעבר שילמת 200 ש"ח על עבירה פלונית, היום תשלם עליה 1,000 ש"ח. פי 5. זה קל וזה פשוט והרבה אזרחים נוהגים במכוניות, אז למה לא לסחוט אותם אם עשו טעות על הכביש?

 

אבל מה עושים עם אנשים ישרים שמשתמשים באוטובוסים, לא עושים עבירות פליליות ולרוב מבלים את הערב הפנוי שלהם מול הטלוויזיה בצפייה ובהשתתפות בחידון נושא פרסים? מטילים עליהם מס.

 

בשנת 2003 תיקנה המדינה את פקודת מס הכנסה והטילה מס חדש על הימורים, הגרלות מזל ו... גם על תחרויות נושאות פרסים. השתתפת בתחרות נושאת פרסים, חידון טלוויזיה, ריצת מרתון ורחמנא ליצלן זכית בפרס כספי? שלם 25 אחוז מס. הפרש רבע מהפרס לפקידים שמנהלים את חייך.

 

נערי האוצר ומנהיגם הגאון הכלכלי הנערץ בנימין נתניהו, ממציאים פטנטים ושיטות להגדיל את הכנסות המדינה על חשבון האזרחים המסכנים. זאת באמצעות תמיכה בחוקים חדשים.

 

והפטנט האחרון?

 

עידן האינטרנט הביא את מהפכת הטוקבקים, הפורומים, הצ'אטים והפייסבוקים. כל אדם הוא סופר. כל זב חוטם הוא להטוטן מילים. כל נפגע מחברת תקשורת, הוא צרכן שמשפריץ טרוניות. כל עוברת אורח היא קלדנית שמסמסת אותיות ומספרים בפייסבוק הקרוב למקום מגוריה.

 

גם העיתונות ותחקיריה משתפרים: אם פעם היה קשה לעשות תחקיר ראוי לשמו נגד נוכל, היום זה קצת יותר קל. יש אינטרנט, יש מנועי חיפוש, יש אתרים משפטיים, יש נפגעים אחרים שסיפוריהם פזורים ברשת. לכלי התקשורת יש גם אתרי אינטרנט: התחקירים החשובים לא נשכחים אלא חיים לנצח במרחב הוירטואלי.

 

באוצר מצאו פטנט איך להפוך את חופש הביטוי המוגבל ממילא בישראל, למסחטת כספים.

 

ותבינו:

פוליטיקאים שנפגעים מלשון הרע, לרוב לא יזכו בבית המשפט בפיצוי גדול, לפעמים גם תביעתם תידחה בגלל שהם אנשי ציבור שאמורים לספוג ביקורת נוקבת. זאת הפסיקה הקיימת. כך שהתיקון החדש לחוק איסור לשון הרע, לא נועד להגן על חברי כנסת  שגונבים מוחות ממחסני הכנסת וגם לא על נשיאים שאונסים בזמנם הפנוי או על ראשי ממשלה שמכניסים ידיים למעטפות נושאות מזומנים או סתם שרים שמקבלים שוחד מקבלנים.

 

כיום, אם נפגעת מדיבה שפורסמה עליך, הלכת לבית המשפט ותבעת. בתביעות לשון הרע קשה להוכיח שנגרם לך נזק ממוני, לכן פעם תיקנו את החוק והוסיפו את סעיף 7א לחוק איסור לשון הרע. תיקון קצת ראוי ומאוזן יחסית. פגעת? שילמת. אבל לא פשטת את הרגל ואחר כך את היד.

 

אבל, תביעות לשון הרע זו מעמסה כלכלית על המדינה של גאון כלכלי כמו בנימין נתניהו.

 

עלותה של תביעת לשון הרע למדינה היא 2.5 אחוזים מסכום התביעה. תבעת מאה אלף שקלים? תשלם אגרת בית משפט בסך 2,500 ש"ח בלבד.

 

כך, אזרחים פגועים שפונים לבית המשפט, מקבלים טיפול משפטי מהמדינה במחיר נמוך יחסית לעלות האמיתית של העבודה השיפוטית והמזכירותית. כמובן לא לפני שנעשה נסיון לבעוט אותם אל מגשר קרוב שהיה פעם שופט מחוזי.

 

כאשר הממשלה תומכת בהצעת חוק להגדלת הפיצוי ללא הוכחת נזק בתביעת לשון הרע ל 300,000 ש"ח, היא גורמת לתגובת שרשרת שרק תגדיל את הכנסות המדינה.

 

לנפגע מפרסום לשון הרע יש כרטיס לוטו ביד: הוא יכול לזכות בסכום אגדי של 300,000 ש"ח אם יוכיח את התביעה שלו וישלול את ההגנה של הפוגע. לא שווה להשקיע עוד 5,000 שקלים ולקבל 200,000 ש"ח בהוצאה לפועל?

 

נפגע שאיננו פראייר, יתבע על 300,000 ש"ח במקום ב 100,000 ש"ח. הנפגע ישלם אגרה של 7,500 ש"ח במקום אגרה של 2,500 ש"ח. פי שלוש. כלומר, מדינת ישראל, על אותו טיפול משפטי שהיא מעניקה באמצעות בתי המשפט, מקבלת סכום שהוא גדול פי 3 מהסכום הקודם.

 

התמיכה של הממשלה בהצעת חוק פרטית להגדלת הפיצוי ללא הוכחת נזק בתביעות לשון הרע, לא נועדה דווקא לפגוע בעיתונאים חרוצים או להגן על פוליטיקאים תחמנים. המטרה האמיתית היא להגדיל את הכנסות המדינה, באמצעות עידוד נפגעי לשון הרע להגיש תביעה על קצת הרבה יותר כסף.

 

התיקון לחוק איסור לשון הרע לא כולל ביטול הגנות כמו אמת דיברתי או הגנת תום לב כלשהי. התיקון לחוק איסור לשון הרע לא כולל הוספת מעמד מיוחד לפוגע או לנפגע מלשון הרע. השינוי הוא רק בסכום הכסף.

 

ביבי הוא גאון כלכלי. אבל בשם המטרה להפוך את מדינת ישראל למעצמה נטולת חובות לאחרים בגלל הוצאות הבטחון השוטף ובשם עקרון הגדלת הכנסות המדינה, הוא רומס את כולנו באמצעות תיקוני חקיקה שפוגעים בכולנו בכיס. הציניים אומרים שמדובר בחקיקה שנועדה להילחם באירגוני פשיעה, בנהגים סוררים ובפותרי תשבצים מנוולים.

 

שימו לב לכל תיקוני החקיקה בשנים האחרונות. המטרה האמיתית שלהם זה לשאוב יותר כסף מהאזרחים ולהגדיל את הקופה הציבורית. בדיני המס, בדיני התעבורה, בדיני חופש הביטוי.

 

קשה לצאת נגד טענה שהחקיקה החדשה נועדה להילחם בתופעה חברתית מסוכנת. זאת טענה שצריך להתעמק בה ולנמק היטב מדוע יש להתנגד לה.

 

אנשים שמבצעים טעויות בחיים, בכביש, באינטרנט לא צריכים להירמס עד דק. יש שכר ויש עונש; יש עבירה ויש גזר דין. אבל הוצאה להורג כלכלית של אזרח שעשה טעות בחיים, היא כבר סוג שלטון חדש: זה שלטון הכסף. זאת דיקטטורה כלכלית. זאת עריצות שסוגדת לדו"ח הכנסות המדינה השנתי.

 

 

 

 

 

 

 

 


 









 

 





תגובות הקוראים