עדכון אחרון: 15 פברואר 2003 שעה 08:00 | שלח לי מכתב | צפה בספר האורחים | חתום בספר האורחים | אודות חדר המידע | דף ראשי

 

חדר המידע / מדור דעות

על בלגים ועל אומות ששופטות אחרים

 

 

ג'ון דמיאניוק

 

 

טינטין וכלבו

בלגים במוצאם

 

 

דרדסבא

בלגי קטן זקן וכחול

 

 

לאקי לוק וסוסו

אמריקאי ממוצא בלגי

 

15/02/2003
משה הלוי

halemo

תיקון לחוק שהתקבל לפני מספר שנים בבלגיה האירופית, מאפשר לכל אזרח העולם, לבוא ולתבוע כל אדם אחר על פשעים נגד האנושות. במקרה האחרון, בתי המשפט של בלגיה רוצים להעמיד לדין את ראש ממשלת ישראל דהיום, אריאל שרון, על אחריותו לטבח פלסטינים בידי נוצרים במחנות הפליטים סברה ושתילה שבלבנון.

 

ניצולי הטבח, שהיו ילדים קטנים כשהטבח קרה ב 1982 בעת מלחמת לבנון, מנצלים את החוק הבלגי החדש, ובעזרת עורך דין לבנוני שנעזר בעורך דין בלגי, הם מחליטים לתבוע את אריאל שרון בבית דין בלגי המוסמך לדון בנושא, על פי החוק הבלגי.

 

חשוב לדעת: לא ממשלת בלגיה רוצה להעמיד את אריאל שרון לדין. ממשלת בלגיה אינה צד בעניין. מדובר במערכת בתי המשפט הבלגיים הפועלים על פי החוק המקומי המאפשר להעמיד לדין כל אדם החשוד בפשעי מלחמה. כמו בכל מדינה מתוקנת, גם כאן למערכת השיפוטית קיימת עצמאות בהחלטותיה.

 

בלגיה היא לא היחידה אשר בה קיים חוק כזה. קיימת עוד מדינה שאחד החוקים בה מאפשר להעמיד לדין אנשים החשודים בפשעים נגד האנושות, בעיקר אם הם נחשדים כעוזרי הנאצים.

 

למעשה, אותה מדינה כבר העמידה לדין אדם ממוצא אוקראיני שנחשד בכך שהיה שומר במחנה ריכוז גרמני, ששמו ממשיך לעורר פלצות בקרב ניצולי השואה: איוואן האיום.

 

לאחר דין ודברים עם המדינה שבה חי אותו אדם, הוא הוסגר לישראל ומשפט הראווה שלו החל. הוא יוצג בידי עורך דין אמריקני ועורך דין ישראלי.

 

רק לאחר שנים, שבהם כבר הורשע ונידון למוות, התברר על פי תיקים סודיים שמקורם בברית המועצות המתפוררת, שזה אינו האדם המבוקש, אלא אדם אחר ששמר במחנות הריכוז במלחמת העולם השנייה.

 

האדם שוחרר בחזרה לביתו שבארה"ב, לאחר שזוכה מחמת הספק. לאחר הרבה שנים בהם ישב בכלא של אותה מדינה ששפטה אותו, הוא חזר לביתו שמחוץ למדינה השופטת.

 

לקורא שעדיין לא יודע במי המדובר, אספר שלאותו אדם קראו ג'ון איוואן דמיאניוק. הוא נחשד בפשעי מלחמה. הוא נשפט בידי אנשים בעלי עניין. עורך דינו יורם שפטל חטף נוזל חומצה לפניו ולעינו בידי אחד העדים, ולמרות שמדינה שלמה חיכתה כבר לרגע שהוא יוצא להורג, התברר שזה לא האדם המבוקש. את פשעי המלחמה שבהם הואשם, הוא לא עשה.

 

החוק הבלגי המאפשר לשפוט אדם ממדינה אחרת החשוד בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות, אינו שונה במהותו מהחוק הישראלי לעשיית דין בנאצים ובעיקר בעוזריהם, חוק משנת 1950, שבגינו נחטפו אנשים ממדינות אחרות והובאו לארץ להישפט. גם כאן, כמו בבלגיה, לישראל יש זכות על פי החוק שלה, להביא אדם ממדינה אחרת על מנת לשפוט אותו על פשעי מלחמה, גם אם מדובר בחשדות בלבד. מספיק להחשיד אותו שהיה עוזר של הנאצים.

 

ולכל האנשים שמחפשים מה אפשר להחרים אצל הבלגים, חוץ משוקולד ויהלומים, אז אספר שבלגיה היא מעצמה של סרטים מצויירים, שחלקם שודר גם בישראל בשנים קודמות.

 

תוכלו להחרים את טינטין וכלבו, הדמות המצויירת המובילה בבלגיה, כמעט סמל לאומי. גם את הדרדסים, פרי יצירתו של הצייר הבלגי פאיו (PEYO  ), תוכלו להחרים, ולא רק זה, אפילו תוכלו להזדהות עם גרגמל וחתולו חתחתול שמנסה להשמיד אותם. ולא נשכח גם את הקאובוי השלומיאל לאקי לוק וסוסו המדבר, פרי יצירתו של מוריס דה באווארה (Maurice de Bevere ), גם כן ממוצא בלגי, למרות שדמות הקאובוי נראית אמריקאית לכל דבר.

 

 

 

קישורים

 

האתר הרשמי של התביעה בבלגיה כנגד אריאל שרון

http://indictsharon.net/

 

האתר הרשמי של הדרדסים (smurfs)

http://www.smurf.com

 

האתר הרשמי של טינטין

http://www.tintin.com

 

אחד האתרים של לאקי לוק (אתר הולנדי)

http://www.luckyluke.nl/