הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 






טוני אסדי, מציף הצ'אטים, הורשע וישלם פיצוי

03/07/2003 |   גיליון מספר 18

halemo

 

 

טוני אסדי, בחור בן 22 מיפו, הורשע בבית המשפט השלום בתל אביב לאחר שהואשם כי בחודש אוגוסט 2001 נכנס לצ'אטים של תפוז והחל להציפם בהודעות כי היה פיגוע בירושלים וכי מגיע ליהודים. יותר משעה לאחר שפורסמו הודעותיו ההזויות, אירע הפיגוע במסעדת סבארו בירושלים. אסדי הורשע, קיבל 18 חודשי מאסר על תנאי, ויפצה את פורטל תפוז ופורטל נענע בסכום מצטבר של 15,000 ש"ח בגלל שהציף להם את הצ'אט.

 

 

 

הגולש המשתולל

 

ביום 9 אוגוסט 2001, בשעה 11:42 לערך, נכנס טוני אסדי, בחור ערבי נוצרי מיפו לחדרי הצ'אט באתר תפוז ולחדרי הצ'אט באתר נענע. אסדי לקח לעצמו את הכינוי "הפיגוע בירושלים". במשך מספר דקות החל לכתוב בצ'אט הודעות נאצה כנגד הגולשים והודעה פיקטיבית על פיגוע שאירע בעיר ירושלים באמצעות מחבל מתאבד.

 

בין שאר ההודעות שכתב אסדי: "פיגוע גדול בירושלים, 11 הרוגים 36 פצועים, תפתחו ערוץ 2, מדובר במחבל מתאבד שפוצץ את עצמו במקום הומה אדם, שוק מחנה יהודה בירושלים!!!".

 

בשעה 14:00 באותו היום, אכן אירע הדבר הנורא מכל, ומחבל מתאבד פוצץ את עצמו במסעדת סבארו בעיר ירושלים.

 

לאחר שפורסם עניין הפיגוע בסבארו, המשיך אסדי לפרסם ידיעות רבות באתרי האינטרנט של תפוז ונענע כשהוא כותב "אמרתי לכם שיהיה פיגוע בירושלים, יאללה תאכלו את הלב יהודים בני זונות. פחחחחחח".

 

למזלו הרע של טוני אסדי, התלוננו גולשים להנהלת תפוז וזו התלוננה למשטרה על הגולש שכתב את הדברים הללו בצ'אט.

 

באותה תקופת פיגועים בין חודש דצמבר 2000 לחודש אוגוסט 2001, המשיך טוני אסדי והציף צ'אטים של תפוז ושל נענע בהודעות נאצה על פיגועים שלא היו. "פיגוע בחדרה", "פיגוע בנתניה" כתב, תוך כדי שהוא שולח את המצ'אטטים לטלוויזיה כדי להתעדכן.

 

אסדי השתמש בתוכנה המציפה צ'אטים שנקראת "צ'אט פלודר" (chat flooder) כדי להשתלט על השיחות בפורום ולפרסם את דבריו תוך חסימת דבריהם של הגולשים האחרים שהשתתפו בפורומים.

 

 

המשטרה עוצרת

 

ביום רביעי, 15 אוגוסט 2001, לאחר שהמשטרה פתחה בחקירה עקב תלונתו של אתר תפוז, הגיעו לביתו של טוני אסדי ביפו שוטרים אשר קיבלו את המידע עליו מספקית האינטרנט של אסדי (על פי כתובת ה IP שמסרה תפוז), אינטרנט זהב, ומחברת בזק.

 

טוני ושתי אחיותיו נלקחו לחקירה. טוני נעצר ל 24 שעות לאחר החקירה.

 

למחרת הובא טוני אסדי להארכת מעצר בבית משפט השלום בתל אביב והשופט אלי ספיר האריך את מעצרו בארבעה ימים נוספים. ביום ראשון 19 אוגוסט 2001, הורה השופט דוד גולדשטיין לשחררו ממעצר, והורה לו להיות במעצר בית אצל הוריו למשך חמישה ימים. על טוני נאסר להיכנס לחדרי צ'אט באינטרנט למשך שלושה חודשים.

 

 

הפרקליטות מגישה כתב אישום

 

המשטרה ייחסה לטוני אסדי את כל מה שאפשר לייחס לערבי שקצת השתולל ברשת האינטרנט: חברות בארגון טרור, פרסום ידיעות כוזבות לשם זריעת פחד ובהלה, והפרעה לסדר הציבורי (באינטרנט).

 

הסעיף הרלוונטי בחוק העונשין שיוחס לטוני אסדי: תקלה ציבורית לפי סעיף 198 לחוק העונשין.

 

כתב האישום שהוגש על ידי הפרקליטות לבית המשפט השלום בתל אביב ביום 20 דצמבר 2001 כלל סעיפי אישום נוספים (תיק פ 11913/01). אסדי הואשם כי גנב סיסמאות של משתמשים והשתמש בחשבונותיהם. בנוסף, הואשם אסדי כי הפיץ וירוסים בדואר אלקטרוני, השתלט על מחשבים של גולשים וגנב מהם קבצים ותמונות. אסדי הואשם שהשתמש בתוכנה הנקראת SUB7 שאוספת מידע וסיסמאות ברשת מגולשים אחרים, וכן מאפשרת השתלטות על מחשבים אחרים של גולשים תמימים.

 

הפרקליטות ייחסה נזק כספי משוער של 20,000 ש"ח לחברת אינטרנט זהב שממשתמשיה נגנבו הסיסמאות לחשבונות.

 

הפרקליטות התעלמה מכך שהמשטרה ייחסה לאסדי חברות בארגון טרור, ולא כללה את האישום הזה בכתב האישום.

 

 

המשפט

 

ביום 10 מרץ 2002, הוקרא כתב האישום נגד טוני אסדי בבית משפט השלום על ידי נשיאת בית משפט השלום של תל אביב, השופטת עדנה בקנשטיין. את טוני אסדי ייצג עו"ד מסראוה עלאא מהסנגוריה הציבורית.

 

טוני אסדי כפר בכל האשמות נגדו. לשאלת בית המשפט האם שהה בביתו בזמן ההודעות שנכתבו בצ'אט, סניגורו סירב להשיב (הנאשם אינו חייב להשיב לבית המשפט ביום ההקראה לפי סעיף 152 לסדר הדין הפלילי).

 

ביום 8 אפריל 2002 הודיע סנגורו של טוני אסדי לבית המשפט כי הנאשם נשלח לבדיקה פסיכולוגית וכי יישלח פעם נוספת לבדיקה כזו. השופט חנן אפרתי שלח את הצדדים להתדיין על שינוי כתב האישום על מנת לתקן את סעיפי האישום בהם הואשם אסדי וכפר באשמה.

 

ביום 14 נובמבר 2002 הגישה הפרקליטות כתב אישום מתוקן לבית המשפט. בין הסנגוריה לפרקליטות הוסכם כי אסדי יודה בכתב האישום המתוקן, יישלח לתסקיר את קצינת מבחן לפני ההרשעה. למרות ההסדר, הפרקליטות עמדה על דעתה לבקש מאסר בפועל לאסדי ואילו הסנגוריה ביקשה להימנע מהרשעה לאור נסיבות חייו של אסדי (ללא עבר פלילי, משפחה נורמטיבית, גיל צעיר).

 

ביום 22 ינואר 2003 הוגשה חוות דעתה של קצינת המבחן רעיה גולדנברג לבית המשפט. קצינת המבחן המליצה לבית המשפט לא להרשיע את אסדי.

 

התביעה ביקשה להרשיע את אסדי ולשלוח אותו ל 6 חודשי עבודות שירות. על מנת לשכנע את בית המשפט, הוזכר פסק דינו של האנלייזר אהוד טננבאום.

 

התביעה ניסתה לשכנע כי מדובר בעברייני מחשב שמעצם טבעם הם אנשים נורמטיביים. וכך טענה התביעה: "נכון שהרשעה פה יכולה לפגוע באפשרויות תעסוקתיות בעתיד של הנאשם, אך עברייני מחשב מעצם טבעם הם אנשים צעירים, נורמטיביים, חכמים ואינטליגנטיים מאוד, אך בכל זאת בתי המשפט הרשיעו והטילו עונשי מאסר מכיוון שדווקא בעבירות כאלה ודווקא כשמדובר באנשים כאלה, המסר לעבריינים פוטנציאליים חייב להיות חד משמעי וגם המסר לציבור, המסר למעסיקים פוטנציאליים של אנשים כאלה, הרשעה כאן היא חשובה, האינטרס הציבורי דורש שתהיה כאן הרשעה ולא שמעשים אלה ייבלעו ויסתיימו בבית  המשפט ואף אחד לא יידע שיש בנאשם את הפוטנציאל והוא גם מוציא אותו לפועל, לבצע את המעשים שביצע."

 

הסנגוריה הביאה לאולם בית המשפט שלושה עדי אופי שיטענו לטובת טוני אסדי. עד ראשון היה מורו בבית הספר שבו למד אסדי. עד אופי שני היה מעסיקו של טוני אסדי בחברה בה עבד, חברת "מעריב לברם", חברת הפרוייקטים של עיתון מעריב ביצעה פרוייקט עבור חברת ברק 013 וטוני אסדי עבד בה כאיש מכירות (טוני אסדי הוא בעל השכלה של יועץ מס). עד האופי השלישי היה אביו של אסדי.

 

 

הכרעת הדין

 

ביום 13 מרץ 2003 הוקראה הכרעת הדין נגד טוני אסדי בבית המשפט השלום בתל אביב על ידי השופט חנן אפרתי.

 

כבוד השופט חנן אפרתי תיאר את שאת הנפש, הגועל וחוסר התרבות מהודעות הנאצה של אסדי, אך קבע שככה מתנהגים בצ'אט. חוסר האמת ברשת האינטרנט הוא דבר קיים, ומי שרוצה לקרוא אמת ברשת האינטרנט, שיפנה לאתרי חדשות ולא יסתמך על מידע בצ'אט.

 

כבוד השופט קבע כי הפצת מלל שאינו אמת ברשת האינטרנט ובאתרי צ'אט אינה יכולה להיחשב כשיבוש והפרעה למחשב לפי חוק המחשבים.

 

וכך כותב השופט אפרתי בהכרעת הדין:

"עובדה הידועה לכל גולש ברשת שמביא אמת זו במערך שיקוליו ומתייחס בהתאם לאשר נאמר ונכתב באתרי הצ'אט למיניהם.

 

חדשות ואירועים בדוקים ניתן למצוא באתרי החדשות ומלל זה שהופץ על ידי הנאשם לא הופץ באתרי חדשות. הנאשם גם לא התראה להיות כותב או קריין חדשות, אלא הפנה את תשומת לב המצ'וטטים לכך שאירע אירוע לשיטתו חבלני והפנה אותם לחדשות.

 

אשר למלל המגדף או המקנטר לאחר הפיגוע במסעדת סבארו, יש בו אולי פגיעה יקית שלא מקובלת בחדרי צ'אט, ולצורך זה כידוע לכל גולש זוטר ישנם אחראי חדר שתפקידם בין אם בשכר ו/או בין אם בהתנדבות לחסום ו/או "להעיף" מהרשת מצ'וטטים הגולשים לגידופים, ניבולי פה ו/או הפצת שמועות.

 

הנאשם שבפני לא שיבש ולא הפריע לא למחשב ולא לתכנת המחשב כאן ובנסיבות אלה."

 

 

בחלקו השני של האישום הראשון בו נטען כי טוני אסדי השתמש בתוכנה המציפה צ'אטים קבע השופט כי כאן אכן מדובר בהפרעה ושיבוש למחשב לפי סעיף 2(1) לחוק המחשבים, מכיוון שנעשה שימוש מכוון בתוכנה המיועדת לחסום אחרים ולהשתלט על השיחות בצ'אט.

 

באישום השני של גניבת סיסמאות ושימוש בהם על מנת לגלוש על חשבונם של אחרים, הורשע אסדי בארבע עבירות: קבלת דבר במרמה, עבירה לפי סעיף 415 לחוק העונשין; שיבוש או הפרעה למחשב או לחומר מחשב, עבירה לפי סעיף 2 לחוק המחשבים; חדירה שלא כדין לחומר מחשב, עבירה לפי סעיף 4 לחוק המחשבים; עבירת נגיף מחשב, עבירה לפי סעיף 6(ב) לחוק המחשבים.

 

 

העונש

 

כבוד השופט חנן אפרתי גזר על טוני אסדי את העונשים הבאים:

 

18 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים החל מהיום על כל עבירת מרמה ועל כל עבירת מחשב;  חתימה על התחייבות כספית על סך 15,000 ש"ח להימנע למשך שנתיים החל מהיום מביצוע כל עבירת מרמה וכל עבירת מחשב, או ארבעה חודשי מאסר במקום;  פיצוי כספי למתלוננים, ספקי האינטרנט תפוז ונענע, על סך 10,000 ש"ח ו 5,000 ש"ח לכל ספק בהתאמה.

 

למרבית ההפתעה, הנפגעת הכלכלית העיקרית, חברת אינטרנט זהב, שלה יוחס הפסד כספי של 20,000 ש"ח בשל מעשיו של טוני אסדי, לא פוצתה כלל וכלל.

 

ביום 27 אפריל 2003 הגישה פרקליטות מחוז תל אביב ערעור על גזר הדין הקל לבית המשפט המחוזי בתל אביב. הערעור ידון בפני הרכב של שלושה שופטים.

 

 

 

קבצים מצורפים

 

כתב האישום הראשון שהוגש ביום 20/12/2001 (באדיבות עו"ד בועז גוטמן)

הכרעת הדין “מדינת ישראל נגד טוני אסדי" מיום 13/03/2003

 

 

קריאה נוספת

 

ריקי כהן, ynet: סיפור המקרה על הגולש מתפוז

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-1001628,FF.html

 

אטילה שומפלי, ynet: הגשת כתב אישום נגד צעיר שעודד פיגועים

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-1447988,FF.html

 

מעריב: ראיון עם טוני אסדי

http://images.maariv.co.il/cache/cachearchive/23082001/ART179701.html

 

גולש מתלונן בפורומים של תפוז על האישום המגוחך של הפצת שקרים ברשת

http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?id=168&msgid=2211665